Eduskunta hyväksyi lakimuutoksen syyskuussa. Oppositiosta lakiesitystä kannattivat keskustan kansanedustajat. Uuden lain mukaan työtön henkilö ei voi saada Suomen kansalaisuutta. Ajatuksena on, että jokaisen täytyy elättää itsensä.
Myös Kelan tuet vaikuttavat kansalaisuuden myöntämiseen. Saatko työttömyystukea tai toimeentulotukea Kelasta? Oletko saanut tukea kolmen kuukauden ajan viimeisen kahden vuoden aikana? Silloin kansalaisuutta ei voida myöntää.
Uusi sääntö tulee voimaan vuoden lopussa. Säännössä on kuitenkin poikkeuksia niitä varten, jotka ovat asuneet pitkään Suomessa.
Henkilön tulot eivät ole vaikuttaneet kansalaisuuteen aikaisemmin näin paljon. Aikaisemmin huono kielitaito on voinut olla esteenä Suomen kansalaisuudelle. Hakija ei siis ole osannut joko suomea tai ruotsia riittävän hyvin.
Viime vuonna tuli jo voimaan toinen muutos, joka vaikeuttaa Suomen kansalaisuuden saamista. Silloin päätettiin, että ulkomaalaisen pitää asua Suomessa kahdeksan vuotta ennen kuin hän voi hakea kansalaisuutta. Aikaisemmin tähän riitti viisi vuotta.
Nyt hallitus suunnittelee vielä kansalaisuuskoetta. Tulevaisuudessa kansalaisuuden hakijan täytyy ehkä tehdä koe, jossa on kysymyksiä Suomesta. Kokeen avulla hakija todistaa, että hän tietää paljon Suomesta. Koetta käsitellään vielä syksyllä eduskunnassa.
Viime vuonna 11 512 henkilöä sai Suomen kansalaisuuden. Määrä on edellistä vuotta pienempi.
Vuonna 2024 noin 185 000 ihmisellä oli kaksoiskansalaisuus. Heillä on siis Suomen ja jonkin toisen maan kansalaisuus.
