Suomessa järjestettiin alue- ja kuntavaalit 13.4.2025. SDP eli Suomen sosialidemokraattinen puolue voitti vaalit. SDP sai noin 23 prosenttia äänistä molemmissa vaaleissa. SDP:llä meni nyt paremmin kuin aiemmissa alue- ja kuntavaaleissa, joissa kokoomus voitti.
Toiseksi eniten ääniä sai kokoomus. Aluevaaleissa se sai noin 20 prosenttia äänistä ja kuntavaaleissa noin 22 prosenttia. Kolmanneksi eniten ääniä sai keskusta. Aluevaaleissa se sai noin 19 prosenttia äänistä ja kuntavaaleissa noin 16 prosenttia.
Vasemmistoliitolla ja vihreillä meni hyvin, perussuomalaisilla huonosti
Aluevaaleissa seuraavaksi eniten ääniä saivat vasemmistoliitto ja vihreät. Niillä oli noin 9 prosenttia äänistä. Kuntavaaleissa vihreät sai enemmän ääniä kuin vasemmistoliitto. Vihreät sai noin 10 prosenttia äänistä ja vasemmistoliitto noin 9 prosenttia.
Eniten ääniä menetti perussuomalaiset. Perussuomalaiset sai kuudenneksi eniten ääniä molemmissa vaaleissa. Se sai noin 8 prosenttia äänistä molemmissa vaaleissa. Aiemmissa alue- ja kuntavaaleissa perussuomalaiset sai neljänneksi eniten ääniä.
RKP eli Suomen ruotsalainen kansanpuolue sai molemmissa vaaleissa noin 5 prosenttia äänistä. Kristillisdemokraatit sai äänistä vähän alle 5 prosenttia.
Aluevaalit
Aluevaalit järjestettiin kaikilla hyvinvointialueilla. Suomessa on 21 hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueet järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimen.
Aluevaaleissa valittiin aluevaltuutetut. He päättävät hyvinvointialueiden asioista, esimerkiksi terveyspalveluista ja pelastuslaitoksista. Valtuutettujen kausi kestää neljä vuotta.
Aluevaaleissa äänesti noin 52 prosenttia ihmisistä, joilla oli äänioikeus. Monet ihmiset eivät äänestäneet, eli äänestysprosentti oli pieni.
Kuntavaalit
Kuntavaalit järjestettiin kaikissa kunnissa. Suomessa on 308 kuntaa. Kuntia ovat esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Mikkeli, Oulu ja Rovaniemi.
Kuntavaaleissa valittiin kunnanvaltuutetut. He päättävät kunnan asioita, esimerkiksi kouluista, kirjastoista ja liikuntapalveluista. Valtuutettujen kausi kestää neljä vuotta.
Kuntavaaleissa äänesti noin 54 prosenttia ihmisistä, joilla oli äänioikeus. Monet ihmiset eivät äänestäneet, eli äänestysprosentti oli pieni.
Katso oman kuntasi ja hyvinvointialueesi tulokset
Vaalit järjestettiin kaikissa kunnissa ja kaikilla hyvinvointialueilla. Jokainen sai äänestää vain oman kuntansa ja alueensa ehdokasta. Puolueet pärjäsivät vaaleissa eri tavalla eri kunnissa ja alueilla. Voit katsoa oman kuntasi ja hyvinvointialueesi tuloksen Ylen tulospalvelusta. Palvelu ei ole selkokielinen.
