SDP käsittelee häirintätapauksia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 26.01.2026

SDP:n puoluejohto kertoi viime viikolla, että puolueessa on häirintätapauksia. Kolme SDP:n kansanedustajaa on kohdellut eduskunta-avustajia epäasiallisesti.

Kolme SDP:n kansanedustajaa on esimerkiksi käyttänyt epäasiallista kieltä ja kosketellut avustajia. Ilta-Sanomien mukaan epäasialliseen käytökseen syyllistyneet SDP:n kansaedustajat ovat Marko Asell, Kim Berg ja Jani Kokko. Kansanedustajat ovat pyytäneet anteeksi sitä, että he ovat käyttäytyneet huonosti.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen sanoo, että puolue ei hyväksy epäasiallista käytöstä. Tuppuraisen mukaan tällainen käytös ei voi jatkua. SDP teettää asiasta selvityksen. Puolue päättää sen jälkeen, tuleeko kansanedustajille seuraamuksia. SDP:n johto ei kuitenkaan tiedä, onko puolueen mahdollista rangaista kansanedustajia.

SDP:n kansaedustajien häirintä tuli ilmi, kun Ville Merinen kertoi siitä tv-ohjelmassa. Merinen on SDP:n kansanedustaja ja hän kertoi asiasta Ylen dokumenttisarjassa. Ohjelma julkaistiin tammikuussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)