Sähkön hinta vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hinta on alhaisempi, jos sähköenergiaa on käytössä vähän. Kun sähkön kysyntä on suurta, hinta on korkeampi.
Sähköä tuotetaan eri tavoilla. Tästä syystä sitä on tarjolla enemmän tai vähemmän esimerkiksi sään mukaan.
Suomessa on nyt paljon tuulivoimaloita. Tuulivoimalat tuottavat paljon sähköä, kun on tuulista. Suomessa on myös paljon ydinvoimaa. Kun ydinvoimalat toimivat hyvin, ne tuottavat paljon sähköenergiaa.
Suuria määriä sähköä on vaikea varastoida. Siksi tuotetun sähkön määrän pitää vastata suunnilleen käytetyn sähkön määrää. Tasapainon säilyttäminen ei kuitenkaan ole aina helppoa. Kovalla pakkasella ei yleensä tuule. Tuulivoimalat eivät tuota silloin lainkaan sähköä. Tämä on ongelma, koska kylmällä ilmalla sähköä tarvitaan paljon lämmitykseen.
Suomi voi myös ostaa sähköä, jos tilanne on hankala. Viranomaiset kehottavat kuitenkin myös säästämään sähköä etenkin kylmällä ilmalla. Jos sähköverkko kuormittuu liikaa, voi tulla sähköpula.
Erilaisia sähkösopimuksia
On olemassa erilaisia sähkösopimuksia. Pörssisähkössä sähkön hinta vaihtelee joka tunti. Pörssisähkön hinta voi olla todella alhainen, mutta välillä pörssisähkö voi olla myös todella kallista.
Kun ulkona on kylmä, sähkö on kallista. Silloin kannattaa yrittää säästää sähköä. Puhelimeen voi ladata sovelluksen, joka näyttää sähkön hinnan.
Pörssisähkön lisäksi on kiinteähintaisia sähkösopimuksia. Kiinteähintaisen sähkön hinta ei vaihtele, mutta sähkö ei myöskään koskaan ole erityisen halpaa.
