Saamelaiskäräjälain uudistus kaatui

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.03.2023

Saamelaiskäräjälain uudistus ei onnistu. Laki ei valmistu enää tällä vaalikaudella. Uudistus kaatui viime perjantaina.

SDP, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP kannattivat saamelaiskäräjälakia. Kokoomus, perussuomalaiset ja keskusta eivät hyväksyneet lakia. Lakiesitys kaatui perustuslakivaliokunnan äänestyksessä.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että hän on pettynyt, koska saamelaiskäräjälaki ei valmistunut.

– On valitettava ja harmillinen asia, että saamelaiskäräjälaki kaatui.

Myös oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on pettynyt.

– Saamelaiset olisivat ansainneet uuden saamelaiskäräjälain, Henriksson kirjoittaa viestipalvelu Twitterissä.

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo sanoo, että saamelaiskäräjälain kaatuminen on häpeä. Ohisalon mukaan laki on ihmisoikeuskysymys. Ohisalon mielestä nykyinen laki ei takaa alkuperäiskansojen oikeuksia saamelaisille.

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tuomas Aslak Juuso on erittäin pettynyt siihen, että laki ei valmistunut. Saamelaiskäräjien tehtävänä on turvata saamelaisten kulttuuri.

Saamelaisten oikeuksien edistäminen tavoitteena

Sanna Marinin hallituksen tavoite on edistää saamelaisten oikeuksia. Tavoite ei toteudu. Marinin hallitus jatkaa enää kuukauden ajan. Suomen hallitus vaihtuu sen jälkeen, kun Suomessa järjestetään eduskuntavaalit. Eduskuntavaalien vaalipäivä on 2. huhtikuuta.

Hallituspuolueet ovat riidelleet paljon saamelaiskäräjälain uudistuksesta. Keskusta on ollut uudistusta vastaan.

Saamelaiskäräjälain uudistuksen tarkoitus oli lisätä saamelaisten oikeuksia. Tarkoitus oli, että saamelaiset saisivat päättää enemmän omista asioistaan.

Saamelaiset ovat Suomen ainoa alkuperäiskansa. Saamelaisia on myös Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Suomessa asuu 10 000 saamelaista.

Saamelaiskäräjälain uudistuksen tavoite oli lisätä saamelaisten itsemääräämisoikeutta. Lakiin kuuluu myös se, kuka saa äänestää saamelaiskäräjävaaleissa. Kuvassa on Saamen lippu.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Saamelaiskäräjälain uudistus kaatui”

  1. Kiitos, tämä on mielenkintoinen artikkeli. Toivottavasti Saamelaiset saavat pian uuden lain läpi.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)