Saamelaiset saivat oman talon

Teksti: MV, lähde HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.03.2012

Saamelaiset ovat saaneet oman kulttuurikeskuksen.

Lappiin Inariin on valmistunut talo nimeltä Sajos. Sajos on saamen kieltä ja se tarkoittaa tukikohtaa.

Rakennuksessa voidaan järjestään kokouksia ja tapahtumia. Talossa toimii myös saamelais-käräjät eli saamelaisten oma parlamentti. Talossa on lisäksi esimerkiksi koulutuskeskus, kirjasto ja arkisto.

Sajoksessa on töissä 40-50 henkilöä ja noin 30 viestintäalan opiskelijaa. He edistävät ja tutkivat saamelaisten kulttuuria. Saamelaiset haluavat itse kertoa omasta kulttuuristaan. Aikaisemmin ei-saamelaiset ovat kertoneet, minkälaista saamelaisten kulttuuri on.

Talossa on ollut jo paljon muun muassa teatteriesityksiä, konsertteja ja kokouksia. Sajoksessa järjestettiin tammikuun lopulla myös elokuvafestivaali. Saamelaiset haluavat kehittää saamelaista nykykulttuuria, mutta kunnioittaa samalla vanhoja saamelaisia perinteitä. Sajos on mielenkiintoinen talo myös arkkitehtuuriltaan. Talossa on paljon pyöreitä ja kaarevia muotoja. Ne muistuttavat saamelaisten käsitöistä.

Saamelaiset ovat niin kutsuttu alkuperäiskansa, ja he asuivat Suomessa ennen suomalaisia. Saamelaisia asuu Suomen alueella noin 7 000, ja he puhuvat kolmea eri saamenkielen murretta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Saamelaiset saivat oman talon”

  1. On hyvä, että Suomi yrittää suojella Saamelaisten kulttuuria. Olisi ikävä jos häviäisi ihimiset ja kulttuuri.. he asuttivat suomea ennen kuin ”suomalaiset” alkoivat valloittaa elintilaa.Minusta on tärkeää periä oma kulttuuri ja välittää se seuraaville sukupolville. Minun kotimaani(Japani) pohjoissaaressa oli aikaisemmin kansa(ainu), jolla on oma kulttuuri ja kieli. Mutta nyt ei ole enää puhdasverisiä jälkeläisiä ja ihmisten määrä, jotka osaavat omaa kieltä on nyt alle 100. Kieli on vaarassa hävitä. Nykyaikoina heillä on oma parlamentti ja pyrkivät suojelemaan omaa kulttuuria.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)