Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa XVI ja kuningatar Silvia vierailivat maanantaina Suomessa. Presidentti Alexander Stubb otti Ruotsin kuninkaalliset vieraat vastaan. Ruotsin kuningaspari osallistui Espoossa Hanasaaren kulttuurikeskuksen 50-vuotisjuhlaan. Juhlaan osallistuivat myös presidentti Alexander Stubb ja puoliso Suzanne Innes-Stubb.
Presidentti Stubb ja kuningas Kaarle Kustaa pitivät puheet juhlassa. Ohjelmassa oli musiikkiesityksiä. Keskusteluun osallistui myös Ruotsin entinen pääministeri Carl Bildt.
Kuningas Kaarle Kustaa sanoi, että Suomella ja Ruotsilla on aina ollut voimakas tahto auttaa toisiaan. Kuninkaan mukaan myös Hanasaaren kulttuurikeskus sai alkunsa tästä suhteesta. Kuningas kiitti presidentti Stubbia ja sanoi, Suomi ja Ruotsi ovat nyt vielä läheisempiä.
Kuningas Kaarle Kustaa on ollut mukana Hanasaaren tarinassa sen alusta saakka. Nuori kuningas oli paikalla presidentti Suomen presidentin Urho Kekkosen kanssa, kun kulttuurikeskus avattiin 50 vuotta sitten.
Hanasaari on ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus Espoossa. Presidentti Urho Kekkonen ja Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa vihkivät Hanasaaren kulttuurikeskuksen 1. kesäkuuta 1975.
Kuningas Kaarle Kustaa kävi Suomessa viimeksi elokuussa 2024. Kuningas vieraili silloin Pellossa ja Ylitorniolla. Ruotsin kruununprinsessa Victoria kävi Suomessa huhtikuussa. Victorian vierailun aiheena oli puolustus ja kriisivalmius Pohjoismaissa.
Presidentti Stubb puolestaan teki valtiovierailun Ruotsiin viime vuoden huhtikuussa.