Presidenttipari on Pride-viikon suojelija

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähteet STT, HS, IL
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 13.06.2025

Helsingissä järjestetään Pride-viikko kesäkuun lopussa. Helsinki Pride on Suomen suurin kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma. Pride-tapahtumia järjestetään myös muualla Suomessa.

Helsinki Pride -viikko järjestetään Helsingissä 23.–29. kesäkuuta. Pride-viikkoa vietetään, koska ihmiset haluavat tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. On tärkeää, että jokainen tulee hyväksytyksi sellaisenaan kuin hän on.

Pride-viikon suojelijat ovat tasavallan presidentti Alexander Stubb ja puoliso Suzanne Innes-Stubb. Tasavallan presidentti on nyt ensimmäisen kerran Pride-viikon suojelija.

Presidenttipari on yhdenvertaisuuden puolella ja vastustaa syrjintää. Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikilla ihmisillä on sama arvo, vaikka he ovat erilaisia.

– Me suojelemme yhdenvertaisuutta. Ketään ei saa syrjiä tai häiritä. Kaikilla on oikeus tulla kunnioitetuksi sellaisena kuin hän on.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun tasavallan presidentti on Pride-tapahtuman suojelija. Se on suuri kunnia tapahtumalle,  Helsinki Priden toiminnanjohtaja Annu Kemppainen, sanoo.

– Presidenttiparin tuki on erityisen tärkeä. He puolustavat ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksia pitää puolustaa.

Teemana yhdenvertaisuus ja ihmisarvo

Pride-tapahtuman teema on Ylpeyttä ilman rajoja. Se tarkoittaa, että Suomi on paikka kaikille, jotka uskovat yhdenvertaisuuteen ja ihmisarvoon. Suomi on oikeudenmukainen maa, joka kokoaa yhteen kaikki ihmiset.

Helsinki Pride -viikko huipentuu Pride-kulkueeseen. Kulkue järjestetään Helsingin keskustassa. Kulkueeseen osallistuu yli 100 000 ihmistä. Kulkueessa juhlitaan ja puolustetaan yhdenvertaisuutta.

Pride-tapahtuma on avoin kaikille. Se on iloinen ja maksuton tapahtuma, johon osallistuu paljon ihmisiä. Pride-tapahtumaan osallistuu vuosi vuodelta ihmisiä yhä enemmän.

Pride-tapahtumia järjestetään kesällä Helsingin lisäksi esimerkiksi Jämsässä, Vihdissä, Fiskarsissa, Kainuussa, Lappeenrannassa, Porissa, Turussa ja Jyväskylässä.

Oulun Pride-viikko järjestetään elokuun ensimmäisellä viikolla, Pride-tapahtumia Oulussa 10.8. saakka.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)