Oulu on vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden eli Oulu2026-vuoden avajaisfestivaali järjestetään viikonloppuna. Oulun keskusta muuttuu viikonloppuna ulkoilmanäyttämöksi, jossa on paljon erilaisia tapahtumia. Suurin osa ohjelmasta on pääsymaksutonta.
Presidentti Alexander Stubb vierailee Oulussa perjantaina 16. tammikuuta. Presidentti Stubb puhuu Oulun kauppatorilla perjantaina kello 16. Kauppatorilla järjestetään kulttuuripääkaupunkivuoden avajaistapahtuma. Presidentti tutustuu Oulussa myös Lastenkulttuurikeskus Kotiloon. Kotilo on Oulun pääkirjastossa, jonka suuri peruskorjaus valmistui juuri. Presidentti vierailee myös teknologiayhtiö Bittiumissa.
Oulu jakaa kulttuurivuoden yhdessä 39 pohjoisen kunnan kanssa. Oulun kulttuurivuoden ohjelmassa nostetaan esiin erityisesti saamelaiskulttuuri. Oulussa on esillä saamelaista oopperaa, konsertteja ja kuvataidetta. Saamelaisten kansallispäivä on 6. helmikuuta.
Euroopan kulttuuripääkaupunki on Euroopan unionin eli EU:n tapahtuma. Sillä halutaan lisätä kulttuurien monimuotoisuutta ja kulttuurivaihtoa Euroopassa.
Suomessa kulttuuripääkaupunkeina olivat aiemmin Helsinki ja Turku.

