Uusi kulkuväline ilmestyi monen kaupungin kaduille viime keväänä. Tämä kulkuväline on sähköpotkulauta. Kuka tahansa voi vuokrata sähköpotkulaudan.
Moni yhtiö vuokraa sähköpotkulautoja. Sähköpotkulauta vuokrataan ja vuokra maksetaan puhelimen sovelluksella. Jos haluaa vuokrata sähköpotkulaudan, täytyy ensin maksaa yksi euro. Sen jälkeen jokainen minuutti maksaa noin 25 senttiä.
Sähköpotkulautailijoiden täytyy noudattaa samoja sääntöjä kuin pyöräilijöiden. Potkulaudalla saa ajaa pyörätiellä, mutta ei kävelytiellä. Kaikki potkulautailijat eivät kuitenkaan noudata sääntöjä.
Poliisi on nyt alkanut seurata, kuinka ihmiset ajavat sähköpotkulaudoilla. Poliisi on antanut sakot noin kymmenelle ihmiselle, jotka ovat ajaneet kävelytiellä.
Paljon onnettomuuksia
Sähköpotkulaudat ovat melko nopeita kulkuvälineitä. Niiden nopeus voi olla jopa 25 kilometriä tunnissa. Sähköpotkulaudat ovat hiljaisia. Sen takia on vaikea kuulla, kun ne tulevat.
Jotkut sähköpotkulautailijat ovat törmänneet jalankulkijoihin, polkupyöriin tai autoihin.
Poliisi kertoo, että onnettomuudet ovat melko tavallisia. Helsingin sairaaloiden päivystyksiin on tullut kesällä 150 ihmistä, jotka ovat loukkaantuneet.
– Monet onnettomuudet potkulaudoilla aiheuttavat vammoja. Useimmat ajavat ilman kypärää. Jotkut ajavat humalassa, lääkäri Aino Salmiheimo sanoo Ylen haastattelussa.
Päättäjät eivät kuitenkaan halua kieltää sähköpotkulautoja. Niillä voi liikkua kaupungissa ympäristöystävällisesti. Siksi toivotaan, että ihmiset ajavat varovaisesti ja alkavat noudattaa sääntöjä.
tosi hyvä juttu!!!!!
tosi hyvä juttu!!!!! pidän siitä
Scooter has GPS.
If the scooter is not allowed to be operated in an area. Why is the motor allowed to function in that area.
If the police want to stop something -> go to the root cause.
Surely the police know this. Maybe they just want to make a job for themselves?
tosi hyvä juttu!!! pidän siitä.