Vihreät valitsi uuden puheenjohtajan viime lauantaina. Vaalissa oli ehdolla myös kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto. Haavisto sai 40 ääntä, Kahiluoto sai yhden äänen.
Pekka Haavisto on kansanedustaja. Hän on ollut ministeri ja kaksi kertaa presidenttiehdokas.
Haavisto on johtanut vihreitä myös aikaisemmin. Haavisto oli puolueen puheenjohtaja vuosina 1993–1995.
Vihreiden täytyi valita uusi puheenjohtaja, koska entinen puheenjohtaja Touko Aalto sairastui masennukseen. Haavisto aikoo toimia puolueen johdossa ensi kesään saakka.
Ensi keväänä järjestetään eduskuntavaalit, europarlamenttivaalit ja mahdollisesti myös maakuntavaalit.