Vuonna 2015 noin 15 prosentilla 20–24-vuotiaista nuorista ei ollut opiskelupaikkaa eikä työpaikkaa. Kolme vuotta myöhemmin luku oli laskenut alle 12 prosenttiin. Tämä tarkoittaa sitä, että 14 000 nuorta enemmän oli saanut töitä tai päässyt opiskelemaan. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on johtanut työryhmää, joka etsii keinoja nuorten tukemiseksi. Nuoret saavat nyt esimerkiksi helpommin erilaisia palveluja.
Monet muut asiat ovat auttaneet nuoria. Suomen ja maailman talous on kasvanut viime vuosina. Työpaikkoja on syntynyt lisää. Yhä useammat nuoret ovat töissä.
Joidenkin tutkijoiden mielestä nämä luvut eivät oikeastaan ole totta. Tutkijat puhuvat nuorista, jotka syrjäytyvät. Näillä nuorilla ei ole töitä eikä opiskelupaikkaa. Tutkija Matilda Wrede-Jäntti sanoo, että monet nuoret kuuluvat tähän ryhmään lyhyen ajan. Se ei ole heille ongelma.
– He saattavat odottaa, että he pääsevät armeijaan. He lukevat pääsykokeisiin tai he pitävät välivuoden, hän sanoo.
Wrede-Jäntti sanoo kuitenkin, että yhteiskunnan kannattaa tukea perheitä ja nuoria.
– Kouluissa on edelleen yksinäisyyttä ja kiusaamista. Köyhiä perheitä täytyy tukea, hän sanoo.
Lähde Yle
