Neljä naalin poikasta syntyi Lapissa

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, WWF, Wikipedia
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 19.09.2025

Suomessa on syntynyt neljä naalin poikasta. Poikaset ovat iloinen yllätys, koska naali on erittäin uhanalainen eläin.

Naali on koiraeläin, joka elää pohjoisessa. Naali on puolet pienempi kuin kettu. Talvella naalin turkki on valkoinen ja kesällä naalin turkki on ruskea tai harmaa. Naalilla on myös toinen nimi. Naalia kutsutaan napaketuksi.

Naali on harvinainen eläin Pohjoismaissa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa on yhteensä alle 600 naalia.

Naaleja on myös Kanadassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Grönlannissa. Näissä maissa naali on hieman yleisempi eli naaleja on enemmän kuin pohjoismaissa.

Naali saa vaihtelevasti poikasia. Poikasten määrä riippuu siitä, kuinka paljon naali saa ruokaa. Naali syö jyrsijöitä kuten myyriä ja sopuleita. Tänä vuonna jyrsijöitä on ollut vain vähän.

Tutkijat pelkäsivät, että naalit eivät saa tänä vuonna yhtään poikasta. Lapissa syntyi kuitenkin neljästä poikasta. Poikaset syntyivät Lapin Enontekiöissä. Enontekiö sijaitsee Suomen käsivarressa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)