Usein junalla matkustavat käyttävät matkakorttia pääkaupunkiseudulla. Matkakorttiin voi ladata matka-aikaa tai rahaa, jolla voi maksaa matkansa. Matkakortin käyttäjille ei ole kovin suuri muutos, että lipunmyynti junissa loppuu. Sen sijaan se on iso muutos turisteille ja harvoin matkustaville ihmisille.
Aikaisemmin konduktöörit myivät lippuja joissakin junavaunuissa. Nyt se on loppu. Konduktöörit kiertävät edelleen junissa, mutta nyt he vain neuvovat matkustajia ja tarkistavat heidän matkalippujaan.
Lipun lähijunaan voi ostaa automaatista, joita asennetaan nyt joka juna-asemalle. Valtion rautatieyhtiö VR ei kuitenkaan vielä ole ehtinyt asentaa automaatteja kaikkialle.
Junalipun voi ostaa myös mobiilisovelluksella kännykällä tai tabletilla. Sovelluksen eli appsin voi ladata ilmaiseksi verkkokaupoista Google play, Apple App store tai Windows play.
Nyt myynnissä on myös uusia pahvisia kertalippuja. Oikeastaan pahviset kertaliput eivät ole uusia, vaan niitä käytettiin vuosikausien ajan ennen 2000-lukua. Pahvisia lippuja myydään R-kioskeissa, monissa tavarataloissa ja isoissa kaupoissa. Pahvilippuja voi ostaa lompakkoon valmiiksi ja leimata matkalippulaitteessa junassa.
Kannattaa totutella ostamaan junalippunsa uusilla tavoilla. Pian Helsingissä ei voi ostaa enää lippua raitiovaunuistakaan. Raitiovaunut lopettavat lipunmyynnin tämän vuoden lopussa. Sen jälkeen raitiovaunuissa voi käyttää mobiililippua tai pahvilippua.