Korona leviää nyt Suomessa nopeasti. Sairaaloissa on paljon koronapotilaita. Monet potilaista ovat rokottamattomia. Monien sairaaloiden päivystykset ja vuodeosastot ovat ruuhkautuneet. Huolta aiheuttaa myös se, riittääkö henkilökuntaa hoitamaan potilaita. Sairaaloiden hoitajia ja lääkäreitä on sairaana ja karanteenissa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n mukaan maanantaina 10. tammikuuta sairaalassa oli 620 koronapotilasta. Tehohoidossa oli 60 potilasta. Suomessa on koronapandemian aikana löydetty yli 300 000 koronatartuntaa.
Hallituksen uusien päätösten mukaan ravintoloiden täytyy sulkea kello 18. Anniskelu loppuu kaikissa ravintoloissa kello 17.
Koulut eivät siirry etäopetukseen. Lähiopetus jatkuu kouluissa. Hallitus suosittelee, että oppilaille ja opiskelijoille annetaan koronan kotitestejä. Hallitus haluaa myös rajoittaa lasten ja nuorten sisäharrastuksia. Tähän saakka ainoastaan aikuisten harrastukset on kielletty sisätiloissa.
Hallitus suosittelee, että tapaamisissa on ainoastaan viisi ihmistä oman perheen ulkopuolelta. Kaikkien on myös hyvä tehdä koronan kotitesti ennen tapaamisia.
Pääministeri Sanna Marin suosittelee rokotuksia
Pääministeri Sanna Marin sanoo, että hän on huolestunut Suomen koronatilanteesta. Pääministeri Marinin mukaan uusia rajoituksia tarvitaan, koska sairaaloiden koronapotilaiden suuri määrä uhkaa muuta terveydenhuoltoa. Pääministeri Sanna Marin vieraili viime lauantaina Ylen Ykkösaamu-ohjelmassa.
Pääministeri Marin sanoi uudenvuoden tervehdyksessään, että koronarokotukset ovat tärkeitä. Marinin mukaan rokotukset ovat paras keino taistella koronaa vastaan. Pääministeri toivoo, että kaikki ottavat koronarokotukset. Koronarokotuksella ihminen ei suojele ainoastaan itseään vaan kaikkia muita ihmisiä ja koko yhteiskuntaa.
Koronarokotukset auttavat sairaaloita. Rokotukset vähentävät koronapotilaiden määrää sairaaloissa.