Kokoomus voitti EU-vaalit eli europarlamenttivaalit. Kokoomus saa parlamenttiin neljä meppiä eli edustajaa. Vasemmistoliiton kannatus nousi paljon. Vasemmistoliitto on nyt europarlamenttivaalien toiseksi suurin puolue. Vasemmistoliitto saa parlamenttiin kolme meppiä.
SDP, keskusta ja vihreä saavat parlamenttiin kaksi meppiä. Perussuomalaisten kannatus laski vaaleissa paljon. perussuomalaiset saa parlamenttiin yhden mepin. Myös RKP saa europarlamenttiin yhden mepin.
Vasemmistoliiton Li Andersson sai europarlamenttivaaleissa sai melkein 250 000 ääntä. Kukaan ei ole aiemmin saanut niin paljon ääniä Suomessa europarlamenttivaaleissa. Toiseksi eniten henkilökohtaisia ääniä europarlamenttivaaleissa sai SDP:n Eero Heinäluoma. Heinäluoma sai noin 96 500 ääntä. Kolmanneksi eniten ääniä sai kokoomuksen Mika Aaltola. Aaltola sai yli 95 600 ääntä.
Europarlamenttivaalit eivät kiinnostaneet suomalaisia kovin paljon. Ainoastaan 42 prosenttia ihmisistä, joilla on äänioikeus, äänesti.
Europarlamenttivaalien vaalipäivä oli sunnuntaina.
Suomen uudet europarlamentaarikot ovat:
Kokoomus: Mika Aaltola, Aura Salla, Pekka Toveri ja Henna Virkkunen.
Vasemmistoliitto: Li Andersson, Merja Kyllönen ja Jussi Saramo.
SDP: Eero Heinäluoma ja Maria Guzenina.
Keskusta: Elsi Katainen ja Katri Kulmuni.
Vihreät: Ville Niinistö ja Maria Ohisalo.
Perussuomalaiset: Sebastian Tynkkynen.
RKP: Anna-Maja Henriksson.
