HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Hyvinvointialueilla on rahavaikeuksia – Selkosanomat

Hyvinvointialueilla on rahavaikeuksia

Teksti: Selkosanomat, lähde HS
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 11.12.2025

Hyvinvointialueilla on rahavaikeuksia. Hyvinvointialueiden täytyy säästää eli vähentää palveluita ja henkilökuntaa.

Monilla hyvinvointialueilla on suuria taloudellisia vaikeuksia eli liian vähän rahaa. Niiden täytyy säästää eli vähentää palveluita ja henkilökuntaa.

Oppositiopuolueet haluavat, että hyvinvointialueet saavat lisää aikaa järjestää talousasiat. Muuten ihmiset eivät saa esimerkiksi terveyspalveluita. Oppositiopuolueet eivät ole hallituksessa.

Rahavaikeudet johtuvat palkankorotuksista ja inflaatiosta. Näihin asioihin hyvinvointialueet eivät voi vaikuttaa. Suurimmat vaikeudet ovat Lapissa, Keski-Suomessa ja Itä-Uusimaalla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)