Perjantaina 20.6. on juhannusaatto. Lauantaina 21.6. on juhannuspäivä. Lauantaina 21.6. on myös kesäpäivänseisaus. Kesäpäivänseisauksen aikaan pohjoisessa on vuoden pisin päivä.
Juhannuksen vietto on vanha tapa. Sitä vietetään Johannes Kastajan syntymän muistoksi. Juhannusta juhlittiin kuitenkin jo ennen kristillistä perinnettä.
Useimmat suomalaiset haluavat viettää kesälomaansa keskikesällä ja matkustaa kesämökille tai lomamatkalle. Kun kaikki haluavat lomailla samaan aikaan, kaupat ja virastot sulkeutuvat. Ovelle laitetaan lappu: Avoinna jälleen elokuussa.
Kokon poltto on juhannuksen vanha perinne. Kokko kootaan yleensä rannalle tai rantaveteen, jossa sen polttaminen on turvallista. Kokon polttoon tarvitaan paloviranomaisten lupa.
Juhannukseen kuuluu perinteisesti myös saunominen. Juhannus on liputuspäivä. Suomen lippu saa olla juhannuksena salossa koko juhannusyön.
Mukavaa keskikesän juhlaa!
Kaiken kaikkiaan juhannus on kaunis kulttuuri, joka juhlistaa luontoa,
rauhaa ja ihmisten rinnakkaiseloa.
hyvä juhannus päivä