Helsingin telakalla aletaan rakentaa uudenaikaista jäänmurtajaa. Jäänmurtajan tilasi Kanadan hallitus.
Helsingin telakan omistaa kanadalainen yritys nimeltä Davie.
Yrityksen mukaan tilaus tuo telakalle 500 uutta työpaikkaa. Helsingin telakalla oli vuoden 2025 alussa töissä 350 ihmistä.
Suomen ja Kanadan yhteistyötä
Jäänmurtaja rakennetaan Suomen ja Kanadan yhteistyönä. Jäänmurtajan rakennustyöt alkavat tänä vuonna. Alus luovutetaan Kanadaan vuonna 2030. Jäänmurtajan rakentaminen aloitetaan Helsingissä ja se viimeistellään Kanadassa.
Kanadalainen yritys osti Helsingin telakan vuonna 2023. Venäläiset liikemiehet omistivat telakan ennen kanadalaisia. Venäläisten omistajien aikana telakan toiminta oli vaikeaa. Moniin venäläisiin yrityksiin kohdistuu pakotteita eli rajoituksia Ukrainan sodan takia.
Suomi teki viime syksynä sopimuksen Kanadan ja Yhdysvaltojen kanssa siitä, että se aloittaa yhteistyön jäänmurtajien rakentamisessa.
– Ostimme Helsingin telakan, jotta voimme saada sen jälleen täyteen toimintaan ja länsimaiden markkinoille. Nyt pääsemme tekemään töitä, Davien toimitusjohtaja James Davies kertoo tiedotteessa.
Helsingin Sanomien mukaan jäänmurtajatilauksen arvo on useita satoja miljoonia euroja. Moderneista jäänmurtajista puolet on rakennettu Helsingin telakalla.
