Budjetti eli talousarvio on suunnitelma siitä, kuinka valtio saa rahaa ja miten rahat käytetään.
Hallitus arvioi, että valtio käyttää 55 miljardia euroa ensi vuonna. Kaikkia rahoja ei saada veroilla ja maksuilla. Valtion täytyy myös lainata lisää rahaa. Suomi lainaa kuusi miljardia euroa ensi vuonna.
Hallitus toivoo, että valtio lopettaa vähitellen lainanoton. Siksi se on tehnyt monia leikkauksia valtion menoihin. Valtio yrittää yksinkertaisesti säästää rahaa.
Hallitus yrittää eri tavoin vähentää työttömyyttä. Työttömät saavat enemmän apua työn etsintään. Työttömyystukiin tulee muutoksia, jotta työnteko houkuttelisi enemmän.
Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen kesto lyhenee. Tulevaisuudessa työtön saa täyttä korvausta vain 400 päivää. Nyt sen kesto on 500 päivää.
Makeisvero poistuu
Lapsiperheet ovat varmasti iloisia siitä, että päivähoitomaksut eivät nouse ensi vuonna. Korotusta oli ehdotettu, mutta hallitus perui sen. Palkansaajat voivat iloita, sillä tulovero laskee 0,6 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että palkasta jää hieman enemmän käteen.
Autovero laskee, mutta sen sijaan polttoainevero nousee. Hallitus ehdottaa uutta veneveroa. Vero koskee veneitä, joissa on iso moottori.
Makean ystävät voivat iloita, makeiset ja jäätelö saattavat halventua. Makeisvero poistuu. EU on vaatinut tätä.
Opiskelijat saavat enemmän asumistukea, mutta opintoraha pienenee.
Lähde Yle
