Hallitus sopi tiistaina uusista sopeutuksista valtion menoihin. Sopeutukset eli leikkaukset tehdään vuonna 2027. Valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi säästöjen eli leikkausten kohteista tiistai-iltana.
– Yritimme löytää säästöjä, jotka vaikuttavat vain vähän tavallisen suomalaisen arkeen, valtiovarainministeri Purra sanoi.
Hallitus eli leikkaa lisää lapsiperheiltä, eläkeläisiltä ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Hallitus ei myöskään leikkaa lisää sosiaali- ja terveysjärjestöjen eli sote-järjestöjen valtiontukea. Hallitus keventää edelleen työntekijöiden ja yritysten verotusta.
Hallitus tekee uudet sopeutukset esimerkiksi korkotukilainoihin ja yrityksille maksettaviin tukiin. Yritystukia leikataan yli 140 miljoonalla. Yksityislääkärien Kela-korvausta lasketaan. Suurituloisten eläkeläisten verotuksen kevennystä pienennetään. Muutos koskee eläkeläisiä, jotka saavat eläkettä yli 65 000 euroa vuodessa.
Hallitus on huolissaan Suomen työttömyydestä ja etenkin nuorten työttömyydestä. Hallitus ottaa käyttöön työllistymissetelin, jolla autetaan yrityksiä työllistämään nuoria.
Hallitus päätti myös vähentää kehitysyhteistyön rahoitusta 20 miljoonalla eurolla. Hallitus lisää humanitäärisen avun määrää 20 miljoonalla eurolla. Viisi miljoonaa euroa kohdistetaan apuun, joka lähetetään Gazaan. Maahanmuuttajien kotouttamisesta leikataan 30 miljoonaa euroa.
Opetusministeri Anders Adlercreutz piti hyvänä sitä, että hallitus ei leikannut lisää koulutuksesta.
– Erityisen iloinen olen panostuksesta, jonka voimme tehdä nuorten työllistämiseksi.
Sopeutus tarkoittaa sitä, että hallitus säästää valtion menoissa. Sopeutuksista voidaan käyttää myös nimeä leikkaukset.
Hallitus on päättänyt jo aiemmin yhdeksän miljardin euron sopeutuksista.
Valtiovarainministeri Riikka Purran mukaan Suomn valtion alijäämä on vuonna 2026 11 miljardia euroa. Valtion menot ovat siis niin paljon suuremmat verrattuna valtion tuloihin.
