Elisa Aaltola on perustanut Eläinoikeusakatemian. Järjestö edistää eläinten oikeuksia.
Miten kiinnostuit eläinten oikeuksista?
– Kun olin lapsi, asuimme pienessä kylässä Petäjävedellä. Siellä ei ollut paljon muita lapsia, niin hakeuduin eläinten seuraan. Hoidin esimerkiksi perheen vuohia. Kavereiden kanssa leikimme usein navetassa, lehmien luona. Opin jo pienenä rakastamaan ja arvostamaan eläimiä. Kirjoitin jo lapsena sanomalehteen siitä, että ihmiset eivät kohtele eläimiä hyvin.
Perustit Eläinoikeusakatemian. Mikä se on?
– Eläinoikeusakatemiassa on mukana tutkijoita, taiteilijoita ja viestinnän ammattilaisia. Edistämme eläinten oikeuksia. Kerromme eläimiä koskevista tieteellisistä tutkimuksista kaikille ymmärrettävästi. Tutkimusten mukaan eläimet ajattelevat, oppivat ja viestivät toisilleen monilla tavoilla. Eläimillä on myös monia tunteita. Olemme tehneet aiheesta podcastin nimeltä Ylistys eläimille.
Mitä eläinten oikeudet tarkoittavat?
– Eläinten pitää saada elää luonnollisesti eli esimerkiksi päästä ulos ja liikkua vapaasti. Ihmiset kuitenkin käyttävät eläimiä hyödyksi tuotantoeläiminä. Eläimet eivät ole olemassa siksi, että ihmiset voivat hyötyä niistä.
– Suomen eläinsuojelulain mukaan eläimille ei saa aiheuttaa kärsimystä. Valitettavasti laki kuitenkin sallii tuotantoeläinten pitämisen aivan liian ahtaissa tiloissa.
Miksi käytät eläimestä hän-sanaa?
– Sana kertoo arvostuksesta. Suomessa käytettiin ennen yleisesti sanaa hän, kun puhuttiin eläimistä. Kun eläinten tehotuotanto alkoi, eläimistä alettiin käyttää sanaa se. Se-sana voi viitata siihen, että eläimet ovat alempiarvoisia. Silloin on helpompi unohtaa myös eläinten oikeudet.
Ovatko eläimet älykkäitä?
– Esimerkiksi mustekalalla on isot aivot, jotka kulkevat koko kehon läpi. Aivot ulottuvat lonkeroihin asti. Mustekala oppii uusia asioita nopeasti ja koko elämänsä ajan. Tutkijat arvelevat, että mustekala kertoo tunteistaan vaihtamalla väriä.
– Myös varikset ovat älykkäitä. Varikset oppivat tunnistamaan esimerkiksi tuttuja ihmisiä. Raakkuva varis saattaa kertoa toisille variksille esimerkiksi siitä, pitääkö sinua varoa vai oletko mukava kaveri, jolta voi saada ruokaa.
Miten eläinten oikeuksia voi edistää arjessa?
– Hyvä alku voi olla vaikka se, että vähentää omaa lihansyöntiään.
– Nykyinen lihantuotanto aiheuttaa valtavasti ongelmia maapallolle. Pelloilla joudutaan kasvattamaan rehua lihantuotantoa varten. Metsiä kaadetaan, koska niiden tilalle tehdään peltoja. Jos ihmiset syövät enemmän kasvisruokaa, peltoja ei tarvitse raivata niin paljon. Myös metsiä voidaan silloin säilyttää enemmän.
Onko sinulla lemmikkieläimiä?
– Minulla on kolme rescue-koiraa. Rescue-koirat ovat koiria, jotka on pelastettu ulkomailta huonoista oloista. He ovat 13-vuotias Siiri sekä 10-vuotiaat Darla ja Eetu. Retkeilen paljon metsässä yhdessä koirien kanssa.
Minkälainen luonne koirillasi Siirillä, Darlalla ja Eetulla on?
– Jokainen on erityinen yksilö. Siiri on vahva persoona. Siiri tuntee oman arvonsa, mutta on samaan aikaan lempeä. Darla on lauman johtaja ja poliisi. Hän rauhoittelee muita, jos esimekiksi ruuasta tulee kinaa. Eetu on sokea ja hänellä on ollut todella rankka elämä. Hän on vähän liiankin kiltti ja sopeutuvainen. Eetu ei halua aiheuttaa ongelmia kenellekään. Toivon, että Eetu oppii olemaan tulevaisuudessa rohkeampi.
Kuka?
Elisa Aaltola
Ikä: 48
Asuinpaikka: Turku
Perhe: Koiralauma.
– Päätin jo nuorena, että en aio hankkia lapsia.
Harrastukset: Hyvien romaanien lukeminen ja luonnossa liikkuminen.
Lempiruoka: Vegaanilasagne
Tärkeintä elämässä: Rakkaudellisuus eli lempeä ja arvostava suhtautuminen toisiin ja omaan itseen.
