Eduskunta äänesti elpymispaketista

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.05.2021

Eduskunta keskusteli viime viikolla EU:n tukipaketista neljä päivää. Eduskunta hyväksyi paketin tiistaina.

Keskustelu jatkui eduskunnassa monta päivää ja yötä.

Puhujat olivat perussuomalaisia. He eivät hyväksy tukipakettia. He jatkoivat puheita, jotta eduskunta ei voisi äänestää. Keskustelu loppui lauantaina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sebastian Tynkkynen puhui yli kahdeksan tuntia.

Elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni haluaa antaa rahaa EU-maille, jotka ovat kärsineet koronasta. Eduskunta äänestää paketista tällä viikolla.

Eduskunta hyväksyi elpymispaketin

Eduskunta hyväksyi elpymispaketin tiistaina. Kansanedustajat hyväksyivät elpymispaketin äänestyksessä 134—57.

Kaksi keskustan kansanedustajaa äänesti pakettia vastaan. Keskusta on hallituspuolue.

Kymmenen kokoomuksen kansanedustajaa äänesti pakettia vastaan. Kaikki perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kansanedustajat äänestivät pakettia vastaan. Myös Liike Nytin Harry Harkimo ja oman eduskuntaryhmän Ano Turtiainen äänestivät pakettia vastaan.

Kahden kolmasosan kansanedustajista täytyi kannattaa pakettia, jotta se hyväksytään.

Kyseessä oli merkittävä äänestys, joka koskee kaikkia EU-maita. Kaikkien EU-maiden täytyy hyväksyä elpymispaketti. Vasta sen jälkeen 750 miljardin euron paketti voidaan ottaa käyttöön.

Lähde Yle

(Muutettu 18.5.2021.)

Yksi kommentti artikkeliin ”Eduskunta äänesti elpymispaketista”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)