Viisi merenalaista kaapelia meni rikki joulukuussa 2024. Kaapelit kulkevat Suomenlahden pohjassa Suomen ja Viron välillä. Ne ovat sähkö- ja datakaapeleita. Kaapeleiden korjaaminen maksoi 60 miljoonaa euroa.
Suomalaiset viranomaiset saivat nopeasti selville, että Eagle S -aluksen ankkuri rikkoi kaapelit. Alus tuli Venäjältä ja se oli matkalla Välimerelle.
Oikeudenkäynti aluksen kapteenia ja perämiehiä vastaan alkoi elokuussa Helsingin käräjäoikeudessa.Kapteenia ja perämiehiä syytetään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä posti- ja tietoliikenteen häiritsemisestä. Syyttäjä vaatii heille ehdotonta vankeutta.
Kapteeni Davit Vadatchkoria on kotoisin Georgiasta, ja syytetyt perämiehet ovat kotoisin Georgiasta ja Intiasta.
Kapteeni ja perämiehet sanovat, että he ovat syyttömiä. Kapteenin ja perämiehien mukaan ankkuri irtosi yhtäkkiä ja upposi mereen vahingossa.
Syyttäjä sanoo, että kapteenilla ja perämiehillä on vastuu aluksesta. Miehistöllä on myös vastuu pitää alus ja sen varusteet kunnossa. Ankkuri ei putoa vahingossa, jos se toimii oikein. Lisäksi miehistön pitää toimia heti, jos he huomaavat jotakin poikkeavaa.
Tutkimusten mukaan ankkuri raahautui merenpohjassa 90 kilometriä. Suomalaiset asiantuntijat sanovat, että miehistö varmasti huomasi jonkin olevan pielessä. Esimerkiksi aluksen vauhti oli hidastunut. Kapteeni ja perämiehet kuitenkin sanovat, että he luulivat, että vika oli moottorissa. Helsingin käräjäoikeus tekee päätöksen tuomiosta syyskuussa.
