Vaarallinen muuntohuume alfa-PVP yleistyy Suomessa. Huumetta kutsutaan myös peukuksi. Peukku on yleisnimitys, jota käytetään puhekielessä ja verkossa. Katukielessä peukulla tarkoitetaan seuraavia muuntohuumeita: alfa-PVP, alfa-PHP, alfa-PIHP ja MDPV.
Alfa-PVP aiheuttaa väkivaltaista käytöstä
Alfa-PVP saattaa tehdä käyttäjästä väkivaltaisen ja arvaamattoman. Käyttäjillä on usein vainoharhoja. Silloin ihminen kuvittelee esimerkiksi, että muut haluavat hänelle pahaa.
Alfa-PVP:n takia vartijat, poliisit ja ensihoitajat kohtaavat enemmän väkivaltaa työssään kuin aikaisemmin. Alfa-PVP:n käyttö näkyy päivittäin poliisin toiminnassa. Poliisi on takavarikoinut paljon alfa-PVP:tä.
Alfa-PVP:n käyttäjä voi aiheuttaa vaaratilanteita myös sairaalassa.
Erittäin vaarallinen huume käyttäjille
Alfa-PVP aiheuttaa nopeasti voimakasta riippuvuutta. Se vie ihmisen nopeasti huonoon kuntoon. Alfa-PVP:n käyttäjä menettää usein nopeasti elämänhallinnan.
Alfa-PVP:n käyttäjä saa aineesta usein myös vakavia elinvaurioita, joita ei voi korjata. Lisäksi huume aiheuttaa pahoja vieroitusoireita eli ahdistusta ja pakonomaisia liikkeitä.
Alfa-PVP:tä käytetään kahdella tavalla. Sitä joko poltetaan tai piikitetään. Molemmat tavat vaikuttavat ihmiseen yhtä pahasti.
Huumeiden käyttö on laitonta
Alfa-PVP on Suomessa yleisempi kuin muualla Euroopassa. Ruotsissa alfa-PVP:n käyttäjiä on paljon vähemmän kuin Suomessa.
Suomessa huumeiden käyttö on laitonta eli kiellettyä. Huumeita ei saa valmistaa, ostaa tai käyttää.
Huumeiden käyttöä voidaan seurata jäteveden avulla, sillä jäteveteen pääsee niiden käytöstä pieniä määriä huumeita. Suomessa huumeiden käyttäjiä auttaa esimerkiksi A-Klinikkasäätiö.
