Yhdysvallat eli USA laukaisi viime viikolla avaruusraketin, joka kiertää Kuun. Kuulennolla on mukana neljä ihmistä. Kolme miehistön jäsentä on Yhdysvalloista ja yksi Kanadasta. Avaruusaluksen miehistöön kuuluvat Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Koch ja Jeremy Hansen.
Kuulennon astronautit olivat tiistaiyönä niin sanotulla Kuun pimeällä puolella. Kaikki yhteydet Maahan katkesivat 40 minuutiksi.
– Onpa mahtavaa kuulla taas Maasta, astronautti Christina Koch sanoi, kun tietoyhteydet palasivat.
Kuulento kävi tiistaiyönä 407 000 kilometrin päässä Maasta. Se on kaukaisin paikka, missä ihminen on käynyt.
Astronautit sanoivat, että näkymää on vaikea kuvailla.
– Tätä näkymää ei pysty kuvailemaan sanoilla. Se on aivan upea ja epätodellinen. Näemme avaruusaluksen ikkunasta jotain niin kaunista, että sille ei ole sanoja.
Kuulennon nimi on Artemis 2. Avaruuslento tehdään raketilla, jonka nimi on Orion. Lento kestää yhteensä 10 päivää.
Orionin miehistö lensi Kuun ympäri, mutta miehistö ei käynyt Kuun pinnalla. Orion on jo nyt paluumatkalla kohti Maata.
USA aikoo lähettää ihmisiä Kuuhun muutaman vuoden sisällä.

