Yhdysvallat tilaa Suomelta 11 jäänmurtajaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Sam Kingsley
Uutinen julkaistu: 13.10.2025

Yhdysvallat eli USA tilaa Suomelta 11 jäänmurtajaa. Kaupasta sovittiin viime viikolla Washingtonissa. Tilauksen arvo on noin kuusi miljardia euroa.

Suomen pääministeri Petteri Orpo (vasemmalla), presidentti Alexander Stubb ja Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump tapasivat Washingtonissa. 9. lokakuuta. Kuva: Lehtikuva / AFP / Uwa Iduozee

Suomen presidentti Alexander Stubb ja pääministeri Petteri Orpo tapasivat Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin viime torstaina. Tapaaminen järjestettiin Washingtonin Valkoisessa talossa. Washington on Yhdysvaltojen pääkaupunki ja Valkoinen talo on Yhdysvaltojen presidentin kuuluisa virka-asunto.

Presidentit Stubb ja Trump kertoivat torstaina, että Yhdysvallat ostaa Suomelta peräti 11 jäänmurtajaa. Neljä murtajaa rakennetaan suomalaisilla telakoilla. Kaksi murtajaa rakennetaan Raumalla ja kaksi Helsingissä. Yhdysvallat käyttää suomalaista osaamista ja rakentaa loput seitsemän murtajaa omilla telakoillaan.

Kauppa on merkittävä Suomen taloudelle. Tilauksen arvo on noin kuusi miljardia euroa. Tilaus tuo töitä ehkä 10 000 ihmiselle Suomessa.

Yhdysvallat haluaa uusia jäänmurtajia, koska se haluaa parantaa asemiaan arktisella alueella. Tällä hetkellä Yhdysvalloilla on vain vähän jäänmurtajia ja murtajat ovat vanhoja. Yhdysvaltojen rannikkovartiostolla on vain kaksi jäänmurtajaa. Esimerkiksi Kanadalla on kymmeniä jäänmurtajia.

Yhdysvallat haluaa parantaa omaa kansallista turvallisuuttaan. Yhdysvallat käyttää murtajia esimerkiksi öljyn ja kaasun etsimiseen ja tieteellisiin tarkoituksiin.

Suomi on erityisen kehittynyt maa jäänmurtajien rakentamisessa. Suomessa on osaamista, jota muualta maailmasta ei löydy.

Yhdysvallat tilaa Suomelta peräti 11 jäänmurtajaa. Kuvassa on Helsingin telakka, jossa rakennetaan kaksi murtajaa. Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)