Lähi-idän tilanne kääntyi huonompaan suuntaan viikonloppuna, kun USA ja Israel iskivät Iraniin. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoo, että iskuilla estetään uhkat, jotka Iran aiheuttaa.
USA sanoo, että Iran kehittää ydinasetta. Israel on mukana hyökkäyksessä, koska se on USA:n lähin liittolainen Lähi-idässä. Presidentti Trump sanoo, että sota voi kestää viikkoja. Trump sanoo, että iskujen kohteet ovat Iranin ydinlaitokset, asetehtaat ja ylin johto. Trump on kehottanut useaan kertaan iranilaisia kaatamaan hallinnon.
Iranin ylin johtaja Ali Khamenei kuoli lauantain iskussa. Isku tuhosi Khamenein palatsin. Iskussa kuoli myös muita Iranin korkeimpaan johtoon kuuluvia henkilöitä. Khamenei oli Iranin hallinnon ylin johtaja. Hänen kuolemansa aiheuttaa suuria ongelmia, vaikka Khameneille on valittu useampia seuraajia.
Irni johtaa nyt kolmihenkinen johtokunta. Seuraavan ajatollan valinta on alkanut.
Iran sanoo, että se kostaa hyökkäykset ja ajatollan kuoleman. Iran on jo vastannut hyökkäykseen je tehnyt kostosikuja USA:n ja Israelin sotilastukikohtiin Lähi-idässä.
Iranin turvallisuusjohtaja sanoi maanantaina, että Iran ei enää neuvottele USA:n kanssa. USA on varautunut siihen, että Iran tekee itsemurhaiskuja.
Lähi-idän lentokentät ovat sekavassa tilassa, eikä niiden kautta ohjata lentoja. Lentokenttiä on suljettu ja tuhasia lentoja on peruttu.

