Viktor Orbánin valta päättyy Unkarissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Demokraatti, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Ferenc Isza
Uutinen julkaistu: 13.04.2026

Péter Magyarin Tisza-puolue on voittanut Unkarin parlamenttivaalit ylivoimaisesti. Unkarin pääministeri Viktor Orbán myönsi, että hän ja Fidesz-puolue hävisivät vaalit. Samalla Orbánin valtakausi päättyy.

Péter Magyar sanoo, että hän on vapauttanut Unkarin. Magyar on Tisza-puolueen johtaja. 45-vuotias Magyar johti puolueensa vaalivoittoon Unkarin parlamenttivaaleissa.

– Me teimme sen yhdessä. Kaadoimme Orbánin hallinnon ja vapautimme Unkarin. Me otimme kotimaamme takaisin, Magyar sanoi sunnuntaina.

Magyar lupasi, että Unkari lähentyy jälleen Eurooppaa ja Euroopan unionia. Hän on myös sanonut, että Unkari ottaa etäisyyttä Venäjään.

Viktor Orbán on johtanut Unkaria 16 vuotta. Orbán on muokanut Unkarin hallintoa niin, että se suosii erityisesti hänen omaa puoluettaan. Orbán tunnusti tappionsa sunnuntaina.

– Vaalitulos on selvä, onnittelen Tisza-puoluetta vaalivoitosta. Minulle ja Fidesz-puolueelle tämä on tuskallinen tappio. Meille ei enää uskottu vastuuta ja mahdollisuutta hallita.

Suomen presidentti Alexander Stubb ja pääministeri Petteri Orpo onnittelivat Magyaria.

– Vaalitulos on tärkeä Unkarille ja Euroopalle. Tämä antaa uskoa demokratiaan, presidentti Stubb kirjoitti viestipalvelu X:ssä.

Unkarin vaalitulos ei ole mieleinen Venäjälle eikä Yhdysvalloille. Venäjän presidentin Vladimir Putinin hallinto ja Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin hallinto ovat läheisissä väleissä Viktor Orbánin hallinnon kanssa.

Tisza-puolueen kannattajat juhlivat Unkarin pääkaupungissa Budapestissa sunnuntai-iltana. Juhlat olivat suoranainen kansanjuhla, kun ihmiset riemuitsivat Tonavan varrella Batthyány-aukiolla.

Unkarin parlamenttivaalit järjestettiin sunnuntaina 12. huhtikuuta. Unkarilaiset äänestivät ahkerasti. Vaalien äänestysprosentti oli ennätyksellisen korkea, noin 78.

Unkarin pääministeri Viktor Orbán tunnusti sunnuntaina, että hän hävisi vaalit. Kuva: Lehtikuva / AFP / Attila Kisbenedek

Yksi kommentti artikkeliin ”Viktor Orbánin valta päättyy Unkarissa”

  1. Löysin uutisen Googlen kautta. Sen kunniaksi kaivoin YouTubesta musiikkikappaleen Budapestin yössä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)