Itämeren vedenpinta on laskenut, koska Pohjoismaissa on ollut pitkään korkeapaine. Tuuli on puhaltanut idästä ja koillisesta. Tuuli on työntänyt vettä Itämerestä Tanskan salmien kautta Atlanttiin. Arvioiden mukaan Itämerestä on siirtynyt noin 300 kuutiokilometriä vettä. Rannoilla vedenpinta on ollut helmikuussa 70–80 senttimetriä tavallista alempana.
Matala vesi on aiheuttanut ongelmia. Matalassa vedessä kivet ja karikot ovat nousseet näkyviin. Osa veneistä ja lautoista ei ole voinut kulkea tavallisilla reiteillään.
Tukholman edustalla näkyy nyt 1600-luvulla uponnut laivanhylky. Laiva on ollut merenpohjassa 400 vuotta. Se kuului aikoinaan Ruotsin laivastolle.
