Muovijätettä on maailmassa entistä enemmän. Muovijätettä joutuu myös ympäristöön, erityisesti mereen.
Sopimusta on käsitelty jo useita kertoja. Kuitenkaan sopimusta ei ole vielä saatu aikaiseksi. Sopimus on tärkeä. Sopimuksen avulla voidaan vähentää muovin joutumista ympäristöön. Siksi monet toivovat, että sopimus saadaan aikaiseksi.
Monien valtioiden mielestä muovi on suuri ongelma. Siksi osa valtioista haluaa, että muovin tuottamiselle asetetaan yläraja. Eurooppalaiset valtiot kuten Saksa haluaa tiukat säännöt. Kuitenkin osa valtiosta väittää, että muovin tehokas kierrättäminen riittää. Näin väittävät esimerkiksi Saudi-Arabia ja Venäjä.
Muovia valmistetaan öljystä. Saudi-Arabialla ja Venäjällä on paljon öljyä. Siksi Saudi-Arabia ja Venäjä ansaitsevat paljon rahaa, jos muovia tuotetaan lisää.
Tutkijoiden mukaan vuonna 2022 tuotettiin 400 miljoonaa tonnia muovia. Se on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2000. Muovia tuotetaan siis paljon enemmän kuin aikaisemmin.
Suurin osa muovista on vain lyhyen aikaa käytössä. Sitten se heitetään pois. Vain pieni osa kaikesta muovista kierrätetään. Osa muovista päätyy luontoon. Kuitenkin muovi hajoaa luonnossa todella hitaasti. Muovista tulee pieniä hiukkasia. Tutkijoiden mukaan muovihiukkaset ovat haitallisia ihmisille ja eläimille.

Muovi on haitallista ihmisten ja eläinten terveydelle. Mutta se on erittäin halpaa ja kätevää, esimerkiksi nailonpussit. Siksi on olemassa tiukat rajoitukset.
On pakko korvata paperilla
Maailma se on kotimme, kodin tulee olla puhdas
Ei ole hyvä, että muovia on niin paljon, meidän on tehtävä asialle jotain tai elämet kuolevat.