Unkarissa eletään keskellä kriisiä. Maa on ajautunut erimielisyyksiin Euroopan unionin kanssa, jonka jäsen Unkari on.
Unkarin pääministeri Viktor Orbán on monien mielestä itsevaltainen. Hänen johtamansa hallinnon laatima uusi perustuslaki rikkoo EU:n perussopimusta. Laki vaarantaa esimerkiksi maan hallinnon riippumattomuuden. Unkarin tiedotusvälineissä käsitellään vähemmistöjä avoimen rasistisesti. Esimerkiksi juutalaisten ja romanien syrjimisestä on tullut hyväksyttyä. Maan äärioikeisto on voimakas ja vahvistuu koko ajan.
Pääministeri Orbánin mukaan kiistassa on kyse siitä, että ulkovallat puuttuvat Unkarin sisäisiin asioihin. Äärioikeistoa edustava puolue Jobbik kampanjoi voimakkaasti sen puolesta, että Unkari eroaa EU:sta.
Unkarin poliittinen järjestelmä on kuihtunut. Sosialistista puoluetta ei oikeastaan enää ole. Jäljellä ovat vain pääministerin puolue Fidesz ja mainittu Jobbik. Pääministeri myötäilee useissa asioissa ääriokeistoa, luultavasti kansansuosion säilyttämisen takia.
– Orbán ajattelee unkarilaisten etua. En ymmärrä, miksi EU puuttuu meidän asioihimme. Luulen, että oli virhe liittyä EU:hun, pääministerin Fidesz-puoluetta tukeva kampaaja Eva Tesebesi sanoo.
Pääministerillä on myös paljon vastustajia. Myös maan entinen pääministeri Gordon Bajnai pitää Unkarin tilannetta huolestuttavana.