Ukrainan sota on jatkunut jo yli tuhat päivää. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta vuonna 2022.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin suunnitelman mukaan Venäjä valloittaa Ukrainan muutamassa päivässä helmikuussa 2022. Putinin tarkoitus oli, että Venäjän armeija marssii Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan.
Ukrainan vastarinta ja länsimaiden tuki yllättivät kuitenkin Putinin. Ukraina ei kaatunutkaan. Venäjän tarkoitus oli surmata Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ja vaihtaa Ukrainan johto. Näin ei käynyt.
Ukrainan presidentistä Volodymyr Zelenskyistä tuli kansallissankari. Venäjän presidentti Vladimir Putin on sen sijaan sotarikollinen. Kansainvälinen rikostuomioistuin on antanut Putinista pidätysmääräyksen.

Venäjän hyökkäys etenee
Vaikka Ukraina on sotinut urhoollisesti, sotiminen on sille erittäin vaikeaa ja raskasta. Ukrainalla ei ole riittävästi sotilaita. Ukrainalla on jatkuvasti pulaa myös aseista. Venäjän iskut Ukrainan vesi- ja energialaitoksiin vaikeuttavat ukrainalaisten elämää. Ukrainassa on talvi. Ilman lämmitystä ja vettä on erittäin hankala elää sodan keskellä.
Ukraina valtasi syksyllä Venäjältä alueita Kurskin alueella. Venäjän joukot ovat kuitenkin edenneet hitaasti koko syksyn Ukrainan itärintamalla. Venäjä hallitsee sotaa Ukrainanitärintamalla. Venäjän armeija saavutti myös suurimman voittonsa kahteen vuoteen Donbassin alueella tänä syksynä.
Venäjä saa aseapua ainakin Pohjois-Koreasta ja Iranista. Venäjän puolella taistelee pohjoiskorealaisia sotilaita.
Länsimaat ovat tukeneet Ukrainaa koko sodan ajan. Vaikka Ukrainaan on lähetetty paljon aseita, aseellinen apu ei ole riittävää.
Yhdysvallat antoi marraskuussa Ukrainalle luvan iskeä Venäjälle pitkän matkan ohjuksilla. Yhdysvallat on antanut pitkän matkan ohjukset Ukrainalle. Myös Britannia ja Ranska aikovat antaa Ukrainalle luvan käyttää ohjuksia Venäjää vastaan. Yhdysvallat on antanut Ukrainalle myös jalkaväkimiinoja.
Donald Trumpista tulee Yhdysvaltojen presidentti ensi tammikuussa. Yhdysvallat voi lopettaa Ukrainan tukemisen sen jälkeen. Trump on luvannut, että hän lopettaa Ukrainan ja Venäjän sodan.

Venäjän armeijalla raskaat tappiot
Ukrainan sota on tuhoisin sota Euroopassa toisen maailmansodan jälkeen. Sodassa on kuollut paljon tavallisia ihmisiä eli siviilejä. Ukrainassa on kuollut ainakin 25 000 ukrainalaista ja haavoittunut ainakin 12 000.
Sodassa on kuollut ainakin 80 000 ukrainalaista sotilasta. Venäläisiä sotilaita on kuollut tai haavoittunut 405 000–484 000. Tieto perustuu Britannian yleisradioyhtiön BBC:n, venäläisen oppositiomedian Mediazonan ja yhdysvaltalaisen sanomalehden The New York Timesin tutkimuksiin.
Vaikka Venäjä etenee sodassa, sen sotilaita kuolee aiempaa enemmän. Lokakuussa Ukrainan sodassa kuoli ainakin 4 000 venäläistä sotilasta.
Venäjän todellisista tappioista on vaikea saada tietoa. Venäjän media esittää Venäjän armeijan tappiot mahdollisimman pieninä. Venäjällä ei myöskään uutisoida Venäjän armeijan tappioista kovin tarkasti. Ukraina puolestaan liioittelee mielellään Venäjän armeijan tappioita.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi puhui Euroopan parlamentissa marraskuussa 1 000 päivää sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Zelenskyi sanoi puheessaan, että Ukraina haluaa lopettaa sodan. Ukraina haluaa kuitenkin, että sota loppuu oikeudenmukaisesti.

