Donald Trump sanoi viime perjantaina, että Ukrainan sota voi loppua hyvin pian. Trumpin mukaan Ukrainan täytyy ehkä luovuttaa alueitaan Venäjälle. Trump sanoi aikaisemmin, että Venäjä ja Ukraina joutuvat kumpikin luopumaan alueistaan.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi viime viikolla, että Ukraina ei aio luovuttaa alueitaan Venäjälle.
– Ukraina ei anna maataan Venäjälle, joka hyökkäsi Ukrainaan.
Zelenskyi sanoi kuitenkin, että hän suhtautuu myönteisesti rauhanneuvotteluihin, joita Trump on ehdottanut.
Mediatietojen mukaan Venäjä vaatii, että Ukraina vetäytyy Itä-Ukrainan Donbasin alueelta.
Yhdysvaltojen hallinto eli Valkoinen talo kertoi viikonloppuna, että se harkitsee myös Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin kutsumista Alaskaan.
Alaska on Yhdysvaltojen osavaltio. Venäjän ja Yhdysvaltain välinen raja on Beringinsalmella, joka on Jäämeressä. Yhdysvallat osti Alaskan Venäjältä vuonna 1867.
Vladimir Putin vieraili Yhdysvalloissa viimeksi vuonna 2015. Yhdysvaltojen presidentti oli silloin Barack Obama. Putin vieraili länsimaassa länsimaassa viimeksi kesällä 2021. Putin tapasi silloin Yhdysvaltojen presidentin Joe Bidenin. Trump ja Putin tapasivat Helsingissä kesällä 2018.
Kansainvälinen rikostuomioistuin on etsintäkuuluttanut Vladimir Putinin. Putinia epäillään sotarikoksista.

