Asiantuntijat löysivät suuren öljy- ja kaasuesiintymän. Esiintymä on Itämeren pohjassa, kuuden kilometrin päässä Puolan rannikosta.
Puola haluaa öljyn ja maakaasun merenpohjasta. Puola aikoo jalostaa esiintymän eli tehdä öljystä ja maakaasusta käyttökelpoista.
Öljy ja maakaasu ovat arvokkaita raaka-aineita. Niistä saadaan energiaa. Erityisesti Saksassa käytetään paljon maakaasua.
Esiintymä on poikkeuksellisen suuri. Yhtä suuri esiintymä löydettiin 80 vuotta sitten. Siksi asiantuntijat ovat innoissaan löydöstä. Asiantuntijoiden mukaan öljyn ja maakaasun jalostaminen voidaan aloittaa kolmen vuoden kuluttua.
Löydös aiheuttaa huolia Usedomissa. Usedom on kaupunki Puolan ja Saksan rajalla. Öljy- ja kaasuesiintymä on lähellä Usedomia. Öljyn ja maakaasun jalostaminen tuo lisää teollisuutta Usedomiin. Kaikki kaupunkilaiset eivät ole siihen tyytyväisiä.


Mun mielestä he voivat myydä toiselle maalle joka tarvitsee sitä.
Minun mielestäni olisi hyvä, jos Puola käyttäisi osan öljyn ja kaasun voitoista myös uusiutuvaan energiaan. Se auttaisi sekä ympäristöä että tulevaisuutta.
Uusien mineraalien kehittäminen on hyvä uutinen, tärkeintä on käyttää tätä aarretta järkevästi