Suomi järjestää kotiutuslennon Omanista

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Fadel Senna
Uutinen julkaistu: 05.03.2026

Ulkoministeriö järjestää kotiutuslennon, jolla kuljetetaan suomalaisia pois Lähi-idästä. Persianlahden alueella on edelleen 3 000 suomalaista.

Ulkoministeriö järjestää ensi viikonloppuna tilauslennon Omanista Helsinkiin. Lento kuljettaa Suomeen suomalaisia, jotka ovat Arabiemiraateissa. Lennolle haluavat voivat ostaa paikan, jonka hinta on 2 300 euroa.

Lennolla on tilaa 100–200 matkustajalle. Ulkoministeri Elina Valtonen sanoo, että ulkoministeriö selvittää, onko lisälentoja mahdollista järjestää.

– Tutkimme tilannetta, mutta lentojen järjestäminen vie aikaa. Monet lentoyhtiöt eivät lennä Persianlahden alueelle.

Finnair selvittää mahdollisuuksia kuljettaa sumalaisia kotiin Arabiemiraattien Dubaista ja Qatarin Dohasta. Finnairin ukaan Persianlahden ilmatila ei ole turvallinen.

Persianlahden alueella on 3 000 suomalaista. Suurin osa suomalaisista on turisteja, jotka lomailevat Arabiemiraateissa. Arabiemiraattien pääkaupunki on Abu Dhabi, toinen suosittu lomapaikka on Dubai.

Monet lentoyhtiöt ovat peruneet kaikki lennot Persianlahden alueelta. Suomalainen Finnair on perunut lennot Dohaan ja Dubaihin maaliskuussa. Syynä peruutuksiin on Iranin sota. Yhdysvallat ja Israel hyökkäsivät Iraniin viime lauantaina. Iran on sen jälkeen iskenyt moniin Persianlahden maihin.

Ulkoministeriön tietojen mukaan Arabiemiraateissa 2 400 suomalaista, Qatarissa 350 suomalaista, Israelissa 230 suomalaista, Saudi-Arabiassa 180 suomalaista ja Omanissa 90 suomalaista. Muissa Lähi-idän ja Persianlahden maissa alueen maissa on muutamia kymmeniä suomalaisia.

Turistit katselivat Abu Dhabin Etihad Towers -pilvenpiirtäjiä 1. maaliskuuta. Kuva Lehtikuva / AFP / Ryan Lim

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)