Saksa on suuri talousmaa Euroopassa. Saksassa on paljon teollisuutta eli Saksa tuottaa paljon erilaisia asioita kuten autoja ja laitteita. Saksan teollisuus on kuitenkin heikentynyt viime vuosien aikana. Heikentyminen johtuu monesta asiasta.
Saksassa on paljon teollisuutta eli Saksa tuottaa paljon erilaisia asioita. Saksa tuottaa erityisen paljon autoja. Saksalaisia automerkkejä ovat muun muassa Audi, Volkswagen ja Mercedes-Benz.
Autoteollisuudella on kuitenkin vaikeuksia. Vaikeuksille on ainakin kolme syytä.
Saksalaiset ostavat vähemmän autoja ja säästävät rahaa. Siksi autoja ei myydä yhtä paljon kuin aikaisemmin. Jos autoja ei myydä, autoja ei kannata tuottaa lisää.
Autojen osat ovat arvokkaita, ja niitä haluaa Saksa ja moni muu kuten Kiina. Kiina haluaa autojen osia, koska Kiinassa on myös paljon autoteollisuutta. Siksi Saksa kilpailee autojen osista Kiinan kanssa, ja kilpailu on kovaa. Kiinassa tuotetaan myös paljon autoja.
Yhdysvallat asetti tulleja autoille. Tulli tarkoittaa lisämaksua. Lisämaksu pitää maksaa, jos myy autoja Yhdysvaltoihin. Tullien takia kauppojen tekeminen on vaikeampaa kuin aikaisemmin.
Saksan autoteollisuus on suuri. Monet ihmiset ovat töissä tehtaissa, joissa rakennetaan autoja. Siksi autoteollisuuden vaikeudet vaikuttavat tavallisten ihmisten elämään Saksassa.
Energiakriisi nostaa energian hintaa
Energian hinta on noussut Saksassa. Energiaa saadaan esimerkiksi tuulivoimasta, ydinvoimasta ja maakaasusta. Energiaa tarvitaan sähköön ja lämmittämiseen. Energia on tärkeää teollisuudelle, koska koneet tarvitsevat sähköä. Energian hinta nousi, mikä aiheutti ongelmia teollisuudelle. Energian hinnan nousuun on monta syytä.
Saksalaisten mielestä ydinvoimalat ovat huono asia. Siksi saksalaiset ovat luopuneet ydinvoimaloista. Saksalaiset yrittävät luopua myös fossiilisista polttoaineista kuten kivihiilestä. Fossiiliset polttoaineet tuottavat päästöjä eli ne ovat ympäristölle huono asia. Saksalaiset eivät halua käyttää fossiilisia polttoaineita. Siksi saksalaisten pitää saada energiaa jostain muualta.
Saksalaiset haluavat käyttää uusiutuvaa energiaa kuten tuulivoimaa. Uusiutuva energia ei tuota päästöjä. Saksalaiset tarvitsevat kuitenkin paljon energiaa teollisuutta varten. Energia ei kuitenkaan riitä eli energiaa ei ole tarpeeksi. Siksi saksalaiset joutuvat ostamaan maakaasua ulkomailta kuten Venäjältä.
Sota Ukrainassa muutti Saksan taloustilanteen
Sota Ukrainassa muutti tilanteen. Venäjä hyökkäsi vuonna 2022 Ukrainaan. Sen jälkeen Saksa päätti, että se ei enää osta maakaasua Venäjältä.
Saksalaiset tarvitsevat maakaasua, ja saksalaiset joutuvat ostamaan sitä muualta. Sodan takia maakaasun hinta on noussut eli maakaasusta pitää maksaa enemmän kuin aikaisemmin. Se aiheuttaa vaikeuksia Saksan teollisuudelle ja tavallisille ihmisille. Siksi puhutaan energiakriisistä.
Saksan talous vaikuttaa koko Eurooppaan
Saksa on suuri talousmaa Euroopassa. Saksassa tuotetaan 24 % Euroopan tavaroista ja palveluista. Saksan talous on suuri, ja se vaikuttaa koko Euroopan talouteen. Siksi Saksan talouden tilanne on tärkeä kaikille eurooppalaisille. Suomessa tuotetaan vain noin 1,6 % Euroopan tavaroista ja palveluista.
Kirjoittaja on harjoittelija Selkosanomissa. Hän opiskelee kääntämistä ja tulkkausta Helsingin yliopistossa.
Juttua on muokattu 28.5.2025. Juttuun on korjattu Saksan bruttokansantuotteen osuus, joka oli aiemmin 7 %.

hei,
kiitos, selkouutisesta. minä aina yrittan lukea, onko mahdollista krijoitta sanat tarkoittus? samakuin sanakirja.