Ramadan on alkanut

Teksti: Anu Sana
Kuva: Lehtikuva / AFP / Asif Hassan
Uutinen julkaistu: 18.02.2026

Ramadan on muslimeille pyhä ja tärkeä aika vuodesta. Ramadan alkaa joka vuosi eri päivänä. Ramadan-juhla alkaa ja päättyy aina uudenkuun aikaan.

Ramadan alkoi tänään keskiviikkona 18. helmikuuta. Ramadan alkaa joka vuosi eri päivänä. Ramadan on islamilaisen kalenterin yhdeksäs kuukausi. Se on muslimeille pyhä kuukausi.

Ramadanin aikana muslimit pysähtyvät rauhassa tarkastelemaan omaa elämäänsä ja vahvistavat uskoaan. Silloin on tärkeää miettiä, miten itse toimii ja miten kohtelee muita ihmisiä.

Ramadaniin liittyy paasto. Paasto tarkoittaa, että päivällä ei syödä eikä juoda. Syöminen alkaa vasta illalla auringonlaskun jälkeen. Suurin osa terveistä muslimeista paastoaa Ramadanin aikana. Lapset eivät paastoa. Iltaisin perheet ja ystävät kattavat ruuan kauniisti pöytään ja syövät yhdessä.

Ihmiset auttoivat palestiinalaistaiteilija Yazeed Abu Jaradia, joka teki hiekaveistosta ramadanin kunniaksi. Kuva Gazan palestiinalaisalueen Khan Yunisin rannalta 17. helmikuuta. Kuva: Lehtikuva / AFP / Bashar Taleb

Jutun kirjoittaja on Anu Sana. Kirjoittaja on harjoittelija Selkokeskuksessa. Hän opiskelee erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelmassa Lapin yliopistossa.

2 kommenttia artikkeliin ”Ramadan on alkanut”

  1. Ma on muslimi ja kun ma lukee tämä testin nyt on myös ramadan. Se on tosi hyvä juhlia muslimille.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)