Puola on pyytänyt, että sotilasliitto Nato ottaa käyttöön neljännen artiklan. Neljäs artikla tarkoittaa sitä, että Puola haluaa ehkä apua muilta Naton jäsenmailta.
Puolassa on poikkeustila. Tilanne johtuu siitä, että keskiviikkona yöllä noin 20 venäläistä droonia eli lennokkia lensi Puolan valtion alueelle. Puola ampui alas ainakin neljä droonia. Puolan viranomaiset kehottivat aamulla ihmisiä pysymään kotona. Myös Puolan ilmatila on suljettu. Ilmatilan sulku tarkoittaa sitä, ettei lentokentille päästetä koneita ikä sietä pääse nousemaan. Suomalaisen lentoyhtiön Finnairin aamulento Varsovaan peruttiin tänään.
Naton pääsihteeri Mark Rutte kertoi iltapäivällä, että Nato-maat ovat keskustelleet Puolan tilanteesta.
Suomen ulkoministeri Elina Valtonen sanoo, että tilanne on vakava Puolassa.
– Puolassa on jouduttu sulkemaan lentokenttiä, joten tilanne ei ole tavallinen. Keskustelin tänään Puolan ulkoministerin Radosław Sikorskin kanssa. Puolassa tilannetta pidetään vakavana, joten Nato ottaa tämän tosissaan.
Ulkoministeri Valtonen sanoo, että Suomi ei ole uhattuna.
Venäjän hallinto eli Kreml ei ole halunnut kertoa mielipidettään asiaan.
Venäjä hyökkäsi Ukrainaan talvella 2022. Venäjän hyökkäyssoita on jatkunut sen jälkeen kolme ja puoli vuotta. Ukraina on Puolan naapurimaa.
Drooni tarkoittaa robottilennokkia. Drooneja käytetään nykyaikaisissa sodissa.

