HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Otsonikerros vahvistuu – Selkosanomat

Otsonikerros vahvistuu

Teksti: Maria Österlund, lähteet STT, Yle, naturvardsverket.se
Kuva: Lehtikuva / AFP / Yuichi Yamazaki
Uutinen julkaistu: 29.10.2025

Maapallon otsonikerros vahvistuu. Otsonikerros suojelee maapalloa. Eri maiden yhteistyö on kannattanut.

Otsonikerros on korkealla stratosfäärissä eli ilmakehän keskikerroksessa. Stratosfääri on noin 10–50 kilometrin päässä maan pinnasta. Stratosfäärissä auringon valo muuttaa happimolekyylejä otsoniksi.

Otsonikerros imee UV-B-säteilyä eli ultraviolettisäteilyä. UV-B-säteilyä tulee auringosta. Otsonikerros on tärkeä, koska UV-B-säteily voi vahingoittaa ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Säteily heikentää vastustuskykyä ja aiheuttaa silmäsairauksia.

40 vuotta kansainvälistä yhteistyötä

Asiantuntijat huomasivat 1980-luvulla muutoksen otsonikerroksessa. Siitä oli tullut ohut ja heikko. Vuonna 1985 asiantuntijat pitivät kokouksen Itävallan pääkaupungissa Wienissä. Kokouksessa päätettiin, että otsonikerros täytyy pelastaa ja sitä pitää alkaa tutkia.

Vuonna 2008 tehtiin ensimmäinen ja ainoa Yhdistyneiden kansakuntien ympäristösopimus, jonka kaikki maailman maat ovat hyväksyneet.

Sopimuksen ansiosta valtiot säätivät uusia lakeja. Lait kieltävät sellaiset aineet, jotka vahingoittavat otsonikerrosta, kuten osa kemikaaleista.

– YK:n jäsenmaiden yhteistyö alkoi 40 vuotta sitten. Silloin maat alkoivat suojella otsonikerrosta. Päätöksentekijät kuuntelivat tutkijoita. Nyt otsonikerros vahvistuu. Tämä on osoitus siitä, että suuria ja vaikeita ongelmia voidaan ratkaista yhdessä, YK:n pääsihteeri António Guterres sanoi syyskuussa.

Guterres toivoo, että maapallon maat jatkavat yhteistyötä ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)