Yhdysvaltalainen oikeistovaikuttaja Charlie Kirk surmattiin keskiviikkona. Kirk oli puhumassa yliopistolla. Nuori mies ampui Kirkiä puhetilaisuudessa. Kirk kuoli sairaalassa, koska hänen vammansa olivat niin vakavat.
Utahin poliisi kertoi viime torstaina, että Kirkin ampumisesta epäilty mies on pidätetty. Ampumisesta epäillään 22-vuotiasta Tyler Robinsonia. Utahin kuvernööri Spencer Cox kertoi, että epäillyllä ampujalla oli jyrkkiä mielipiteitä ja hän oli puhunut kielteisesti Kirkistä.
Charlie Kirk oli Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin tukija. Hän perusti vuonna 2012 konservatiivisen eli vanhoillisen ja oikeistolaisen Turning Point USA -järjestön. Kirkin merkitys oli suuri, kun Trumpin suosio kasvoi nuorten keskuudessa. Politiikan tutkijoiden mukaan Trump saattoi jopa voittaa Yhdysvaltojen presidentinvaalit Kirkin tuen takia.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on kiittänyt Charlie Kirkiä avusta. Presidentti Trump kirjoitti viime viikolla omassa Truth Social -viestipalvelussaan Kirkistä.
– Charlie Kirk on kuollut. Hän ymmärsi Yhdysvaltojen nuorisoa, eikä kenelläkään ollut yhtä suurta sydäntä kuin hänellä.
Presidentti Trump pyysi, että yhdysvaltalaiset rukoilevat Kirkin puolesta. Kirkin ampuminen tuomittiin Yhdysvalloissa laajasti yli puoluerajojen.
Charlie Kirk oli ristiriitainen henkilö. Kirkillä on suuret joukot seuraajia sosiaalisessa mediassa eli somessa. Hänellä oli paljon vaikutusvaltaa.
Kirkin mielipiteet olivat kärjistyneitä ja äärioikeistolaisia. Kirk suhtautui kielteisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin ja islamin uskoon. Hänen Hän oli tiukka aseoikeuksien kannattaja.
Charlie Kirk vastusti Suomen Nato-jäsenyyttä. Hän sanoi keväällä, että Suomi on ”monella tavalla hyvin venäläinen”.