Kansainvälisen merenkulku- järjestön IMOn mukaan kolme prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä tulee meriliikenteestä. Meriliikennettä ovat rahtilaivat ja matkustajalaivat.
IMOn tehtäviä ovat merenkulun turvallisuuden kehittäminen ja saastuttamisen vähentäminen. IMO kokoontui miettimään, miten päästöjä voidaan vähentää. IMO sopi, että se yrittää saada laivat käyttämään puhtaampia polttoaineita. Jos laiva tuottaa liikaa haitallisia päästöjä, sen täytyy maksaa sakkoa.
Sakkorahat käytetään hiilineutraalien polttoaineiden kehittämiseen. IMO haluaa, että meriliikenne on vuonna 2050 täysin hiilineutraalia.
Kaikki jäsenmaat eivät äänestäneet ehdotuksen puolesta. 16 maata äänesti vastaan. Vastaan äänesti maita, jotka tuottavat paljon öljyä: esimerkiksi Saudi-Arabia, Arabiemiraatit ja Venäjä.
Osa Tyynenmeren ja Oseanian saarivaltioista ei äänestänyt. Näihin maihin ilmastonmuutos vaikuttaa hyvin haitallisesti. Ne olisivat halunneet vieläkin tiukemmat rajat hiilidioksidipäästöille.
Suomalaiset kauppalaivat kestävät kylmää ja jäistä säätä. Suomi on arktinen maa, joten laivojen täytyy olla vahvempia ja niissä täytyy olla voimakkaammat moottorit. Tälläiset moottorit käyttävät enemmän polttoainetta ja tuottavat enemmän hiilidioksidipäästöjä. Tämän takia Suomi on hakenut poikkeusta sääntöihin.
– Meidän täytyy tehdä paljon työtä, että Suomen poikkeus hyväksytään, sanoo IMOn Suomen edustaja Anita Mäkinen.
Ehdotus meriliikenteen ilmastotoimista täytyy hyväksyä vielä uudessa kokouksessa lokakuussa.
