Kiina otti käyttöön lapsilisän

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Adek Berry
Uutinen julkaistu: 12.03.2026

Kiinan valtio teki historiallisen päätöksen ja otti käyttöön lapsilisän. Tarkoitus on saada Kiinan syntyvyys nousuun.

Kiinan syntyvyys on laskussa. Kiinassa syntyi vuonna 2025 vain 7,9 miljoonaa lasta. Luku on alhainen, koska Kiinassa on 1,4 miljardia asukasta. Vielä vuonna 2024 Kiinassa syntyi 1,6 miljoonaa lasta enemmän kuin vuonna 2025.

Kiinan väkiluku laski viime vuonna 3,4 miljoonalla ihmisellä. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n arvion mukaan Kiinan väkiluku jatkaa laskua.

Ennusteen mukaan vuonna 2100 Kiinassa on enää 800 miljoonaa asukasta. Intia ohitti vuonna 2023 Kiinan väkiluvussa. Intiassa on 1,5 miljardia asukasta.

Lapsilisä voi lisätä syntyvyyttä

Kiinan valtio on huolissaan alhaisesta syntyvyydestä. Valtio ryhtyy maksamaan perheille 3 600 yuanin eli 440 euron lapsilisää. Valtio maksaa lapsilisää kerran vuodessa jokaisesta alle 3-vuotiaasta lapsesta.

– Lapsilisä voi lisätä syntyvyyttä. Kyseessä on suuri lisätulo esimerkiksi maaseudun perheille, Outi Luova sanoo. Hän on Turun yliopiston Kiinan-tutkimuksen lehtori.

Huang Nan asuu Shanghaissa. Se on Kiinan kallein kaupunki. Hän täytti 30 vuotta ja sai ensimmäisen lapsensa viime vuonna.

– Voimme ostaa vaippoja ja maitojauhetta lapsilisällä yli kuukaudeksi. Siitä on meille paljon apua, Huang Nan sanoo.

Kiina rajoitti syntyvyyttä vielä 1980-luvulla, koska väestönkasvu oli suurta. Kiina otti silloin käyttöön yhden lapsen politiikan, eli perheessä sai olla ainoastaan yksi lapsi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)