Kanadassa on asuntopula

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Simu Perälä / STT
Kuva: Wikimedia
Uutinen julkaistu: 18.12.2025

Kanadassa asumisen hinta on noussut todella paljon. Asuntoja on liian vähän ja ne ovat monille liian kalliita.

Kanada on Yhdysvaltojen pohjoinen naapuri. Usein ajatellaan, että Kanada muistuttaa Pohjoismaita. Myös Kanada on muutoksessa.

Kanadassa on nykyisin paha asuntopula. Erityisesti suurimmissa kaupungeissa tavallisilla ihmisillä ei ole varaa vuokrata tai ostaa asuntoa.

Asuntopulan syy on syntynyt jo 1990-luvulla, sanoo taloustieteilijä Alex Hemingway. Hän työskentelee kanadalaisessa tutkimuskeskuksessa.

– Kanada leikkasi valtion tukea rakentamiseen 1990-luvulla. Päätökset näkyvät nyt, kun asuntoja tavallisille ihmisille ei enää ole, Hemingway kertoo.

Viime vuosina Kanada on taas lisännyt valtion tukea rakentamiselle.

– Asuntopula näkyy monella tavalla. Nykyään nuoret asuvat vanhempien luona pidempään. Monet asuvat kimppakämpissä. Jotkut eronneet parit asuvat yhdessä, koska heillä ei ole varaa omaan asuntoon, Hemingway sanoo.

Vancouver on Kanadan kalleimpia alueita. Yksiön vuokra Vancouverissa oli noin 1 800 euroa kuukaudessa vuoden 2024 lopussa.

Asuntopulaa pahentaa se, että Vancouveriin saa rakentaa ainoastaan omakotitaloja ja rivitaloja. Vancouveriin tarvitaan jopa 100 000 uutta asuntoa.

Maahanmuutto ei ole ongelman syy

Kanadan väkiluku nousi viime vuonna 41 miljoonaan. Väestön kasvu johtuu pääosin maahanmuutosta. Asuntopulan syynä ei kuitenkaan ole maahanmuutto.

– Kanadassa oli asuntopula jo ennen kuin maahanmuutto lisääntyi. Maahanmuuttajat eivät ole syyllisiä,

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)