
80 vuotta sitten Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommia Japaniin. Ensimmäinen pommi pudotettiin Hiroshimaan. Toinen pommi pudotettiin Nagasakiin.
Puolet Hiroshiman kaupungista tuhoutui. Yli 140 000 ihmisiä kuoli.
Atomipommi on todella voimakas pommi. Atomipommi voi tuhota kokonaisen kaupungin.
Hiroshima oli ensimmäinen kerta, kun joku pudottaa atomipommin. Toinen kerta oli Nagasaki. Nagasakissa kuoli 74 000 ihmistä.
Hiroshima ja Nagasaki ovat kaupunkeja Japanin eteläosassa.
Yhdysvallat pudotti pommit, koska Yhdysvallat oli sodassa Japania vastaan. Sota oli jatkunut jo monta vuotta. Sota oli toinen maailmansota.
Yhdysvallat halusi lopettaa sodan. Siksi Yhdysvallat pudotti atomipommit. Sota päättyi pian pommien pudottamisen jälkeen vuonna 1945. Japani antautui 15. elokuuta vuonna 1945.
Japanissa ja maailman muissa maissa on järjestetty tällä viikolla muistotilaisuuksia.

Hiroshima ja Nagasaki ovat ainoat kaupungit, jonne on pudotettu atomipommit. Muualla atomipommeja ei ole käytetty.
Hiroshimassa ja Nagasakissa pidetään muistotilaisuuksia. Tilaisuuksiin osallistuu atomipommeista selviytyneitä ihmisiä ja heidän perheitä. Myös muualla maailmassa muistetaan tapahtumia.
Hiroshimassa on puisto, jossa ihmiset voivat muistella tapahtumia. Puiston nimi on Hiroshiman rauhanpuisto. Puistossa on tuli, joka palaa koko ajan. Tuli sammutetaan vasta, kun maailmassa ei ole yhtäkään atomipommia.

