Israel ja äärijärjestö Hamas tapaavat Egyptissä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Andrew Caballero-Reynolds
Uutinen julkaistu: 06.10.2025

Israel ja äärijärjestö Hamas tapaavat tänään. Neuvottelut järjestetään Egyptin Sharm el-Sheikhissä. Tavoitteena on sopimus, joka lopettaa Gazan sodan.

Israelin ja äärijärjestö Hamasin edustajat aloittavat tänään neuvottelut. Neuvottelut järjestetään Egyptissä. Neuvottelujen tarkoitus on lopettaa Gazan sota ja vapauttaa vangit. Hamasin hallussa on edelleen israelilaisia panttivankeja.

Neuvotteluihin osallistuu Israelin, Hamasin ja Yhdysvaltojen edustajia. Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoi sunnuntaina, että Israelin neuvotteluja johtaa strategisten asioiden ministeri Ron Dermer. Dermer on neuvotellut Hamasin kanssa panttivangeista. Hamasin pääneuvottelija on Khalil al-Hayya. Hän kuuluu Hamasin johtoon.

Yhdysvalloista paikalla ovat erityislähettiläs Steve Witkoff ja Donald Trumpin vävy eli tyttären mies Jare Kushner. Mukana neuvotteluissa on myös Qatarin edustaja.

Äärijärjestö Hamasin edustaja sanoo, että järjestö haluaa rauhan Gazaan. Hamasin mukaan se vapauttaa panttivangit heti, kun sopimus on valmis.

Israelin pääministeri Netanjahu sanoo, että Israel haluaa lopettaa Hamasin toiminnan ja riisua järjestöltä aseet.  Netanjahun mukaan Hamasin täytyy luovuttaa aseensa sopimuksen jälkeen. Toinen vaihtoehto on, että Israel jatkaa hyökkäystään Gazassa.

Donald Trump vaatii nopeita tuloksia

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump vaatii neuvotteluilta nopeita tuloksia. Trumpin mukaan hän haluaa ensimmäiset tulokset jo tällä viikolla.

Palestiinalainen äärijärjestö hyökkäsi kaksi vuotta sitten 7.10.2023 Israeliin. Hamas tappoi hyökkäyksessä yli 1 200 ihmistä. Suurin osa Hamasin uhreista oli siviilejä eli tavallisia ihmisiä. Hamas otti Israelista 250 panttivankia. Hamasin hallussa on vielä noin 50 panttivankia. Israelin armeijan mukaan 25 panttivankia on kuollut.

Israel hyökkäsi Gazaan Hamasin iskun jälkeen. Israel on pommittanut Gazan maan tasalle. Israelin iskuissa on kuollut yli 67 000 palestiinalaista. Yhdistyneet kansakunnat eli YK sanoo, että palestiinalaisten kuolleiden määrä on luotettava.

Israel jatkoi hyökkäystään Gazassa viime viikonloppuna. Sunnuntaina Israel tappoi ainakin 20 ihmistä Gazassa. Lauantaina Gazassa kuoli 57 ihmistä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)