Israel suunnittelee, että se ottaa hallintaansa koko Gazan alueen. Israelin suunnitelman mukaan Gazan asukkaat siirretään pysyvästi pois. Gazan asukkaat ovat joutuneet siirtymään alueelta useaan kertaan sen jälkeen, kun Israel hyökkäsi alueelle syksyllä 2023.
Hamas vaatii, että kansainvälinen yhteisö puuttuu Israelin sotatoimiin Gazassa. Hamas hallitsee Gazaa. Hamas on palestiinalainen äärijärjestö. Euroopan unioni eli EU ja Yhdysvallat pitävät Hamasia terroristijärjestönä.
Ranskan ulkoministeri Jean-Noel Barrot sanoi viime viikolla, että Israelin suunnitelmia ei voi hyväksyä. Barrotin mukaan Israelin toimet rikkovat kansainvälisen oikeuden sääntöjä.
Israel ei ole päästänyt humanitaarista apua Gazaan maaliskuun alun jälkeen. Gazan humanitäärinen tilanne on todella huono. Gazan siviiliasukkaita eli tavallisia ihmisiä kuolee, koska alueella ei ole vettä eikä ruokaa.
Gazan terveysviranomaisten mukaan Israelin iskuissa Gazaan on kuollut 53 000 ihmistä. Israel hyökkäsi Gazaan lokakuussa 2023. Hamas hallinnoi Gazan terveysviranomaisten tietoja.
Israel ja Hamas neuvottelevat Qatarin Dohassa. Neuvotteluissa käsitellään tulitaukoa, vankienvaihtoa ja humanitaarisen avun päästämistä Gazaan.
Gazassa on edelleen 57 israelilaista panttivankia. Israelin asevoimien mukaan ainakin 34 panttivankia on kuollut. Hamas otti israelilaisia vangiksi, kun se hyökkäsi Israeliin syksyllä 2023.

