Iranin uusi johtaja on Mojtaba Khamenei

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP
Uutinen julkaistu: 09.03.2026

Iranin uusi korken johtaja on Mojtaba Khamenei. Hän on Ali Khamenein poika. Israel ja Yhdysvallat surmasivat Ali Khamenein reilu viikko sitten.

Iranin uskonoppineiden neuvosto kertoi myöhään sunnuntaina, että Iranin uusi johtaja on Mojtaba Khamenei. Hän on 56-vuotias. Mojtaba Khameneista ei tiedetä paljoa länsimaissa. Tietojen mukaan hän on konservatiivinen eli vanhoillinen johtaja, joka ei suhtaudu Yhdysvaltoihin myönteisesti.

Mojtaba Khamenei on ajatollah Ali Khamenein poika. Israel ja Yhdysvallat surmasivat Ali Khamenein ohjusiskulla reilu viikko sitten. Ali Khamenei oli 86-vuotias.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoo, että hän ei hyväksy valintaa. Trump on sanonut moneen kertaan, että hän haluaa olla mukana, kun Iraniin valitaan uusi johtaja.

Iranin ulkoministeri Abbas Araghchi sanoi sunnuntaina, että Trump ei valitse Iranin johtajaa. Israel on varoittanut, että se murhaa myös Iranin seuraavan johtajan, jos Iranin nykyinen hallinto on valinnut hänet.

Iranin sota on jatkunut yli viikon

Iranin sota on jatkunut yli viikon. Israel ja Yhdysvallat hyökkäsivät Iraniin helmikuun lopussa.

Yhdysvallat kertoo, että se on iskenyt tuhansiin kohteisiin Iranissa. Yhdysvaltojen mukaan se on kesittynyt tuhoamaan sotilaskohteita ja öljylaitoksia. Yhdysvallat on kuitenkin iskenyt Iranissa myös siviilikohteisiin. Yhdysvallat iski viime lauantaina Iranin eteläosassa Minabin alueella vallankumouskaartin tukikohtaan, jossa on myös tyttökoulu. Iskussa kuoli ainakin 175 ihmistä, joista suuri osa oli lapsia. Tiedot perustuvat tietoihin, jotka Iranin viranomaiset ovat antaneet.

Iran on tehnyt paljon vastaiskuja. Iran on iskenyt naapurimaihin. Iranin kohteena ovat erityisesti Yhdysvaltojen sotilastukikohdat. Iskuja on ollut 12 Lähi-idän maassa.

Lähi-idän maissa on edelleen melkein 3 000 suomalaista. Ulkoministeriö järjesti viikonloppuna kotiutuslennon, johon mahtui 160 suomalaista. Kotiutuslento Omanista Helsinkiin saapui yöllä. Kotiutusmatka maksoi matkustajalle 1 230 euroa.

Finnair järjestää asiakkailleen kotiutuslentoja Dubaista. Dubaissa on 1 200 suomalaista.

Lähi-idästä on vaikea päästä pois, koska lentoliikenne ei toimi ja monet lentoyhtiöt eivät lennä alueella.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)