Iranin sodalla on monenlaisia vaikutuksia. Yhdysvaltojen ja Israelin hyökkäys Iraniin nostaa hintoja myös Suomessa. Ihmisille jää vähemmän käteen rahaa, kun tuotteet ja palvelut kallistuvat.
Bensiini ja diesel kallistuvat, koska öljykuljetukset eivät liiku Hormuzinsalmella. Bensiini ja diesel maksavat nyt useimmilla huoltoasemilla yli 2 euroa litra. Polttoaineiden hinnat voivat nousta vielä lisää.
Polttoaineiden hinnat ovat nousseet myös Yhdysvalloissa. Amerikkalaiset eivät ole tyytyväisiä siihen, että bensa on kalliimpaa kuin aiemmin.
Myös korot ovat alkaneet nousta. Suomalaisten tavallisin asuntolainan korko on euribor. Pankki tarkastaa lainan koron kerran vuodessa. Nyt vuoden euribor on kääntynyt pitkästä aikaa nousuun. Samalla myös monien asumiskulut nousevat.
Lentolippujen hinnat nousevat. Lentäminen kuluttaa paljon polttoainetta, joten lentoyhtiöt nostavat lentolippujen hintoja. Monet lentoyhtiöt eivät enää lennä Lähi-itään. Suomalainen lentoyhtiö Finnair on perunut kaikki lennot Dohaan ja Dubaihin.
Myös lannoitteiden hinnat ovat nousseet. Persianlahden alueella tehdään suuri osa maailman lannoitteista. Sota vaikuttaa niiden saatavuuteen. Lannoitteiden hinnan nousu taas vaikuttaa esimerkiksi ruuan hintaan. Suomalaisten kauppojen ruuan hinnassa korotus näkyy kuitenkin vasta hiukan myöhemmin.
Iranin sodalla on monenlaisia vaikutuksia ja vaikuttaa siltä, että kaikki kallistuu. Jos sota jatkuu, taloudelliset vaikutukset voivat olla vielä suurempia.
Suomessa on vaikea taloudellinen tilanne ja valtiolla on paljon velkaa. Suomessa on odotettu pitkään, että Suomen valtion talous alkaa jälleen kasvaa. Jos sota jatkuu, Suomen taloudellinen tilanne ei ehkä parane.

