Israel ja terroristijärjestö Hamas ovat hyväksyneet rauhansuunnitelman Gazaan. Rauhansuunnitelman ensimmäisessä vaiheessa molemmat vapauttavat panttivankeja. Israel alkaa myös vetää sotilaitaan pois Gazasta.
Hamas aloitti panttivankien vapauttamisen maanantaiaamuna. Hamasilla oli viikonloppuna panttivankina vielä 20 israelilaista. Hamasin täytyy vapautta kaikki vangit maanantaina puoleenpäivään mennessä.
Israel vapauttaa 250 palestiinalaista vankia Israelin vankiloista. Palestiinalaiset on tuomittu vakavista rikoksista. Lisäksi Israel vapauttaa 1 716 palestiinalaista, jotka se on ottanut kiinni sodan aikana.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump saapuu maanantaina vierailulle Israeliin. Trumpin vierailu tel Avivissa kestää neljä tuntia.
Israelin Tel Aviviin niin sanotulle Panttivankien aukiolle on kokoontunut kymmeniä tuhansia ihmisiä. Israelilaiset iloitsevat siitä, että panttivangit vapautetaan ja Gazassa on aselepo. Israelissa on maanantaina kansallinen vapaapäivä. Kyseessä on juutalainen juhla, Tooran ilojuhla.
Asiantuntijoiden mukaan Gazassa on kuitenkin vielä pitkä matka siihen, että pysyvä ja vakaa rauha on mahdollinen.